Social media voor mentoring (#in)

Mary Arnold benadrukt de potentie van social media voor 'just-in-time' mentoring: als je een vraag hebt waarop je op korte termijn een antwoord wilt hebben. Vaak vindt een dergelijke vorm van mentoring op ad hoc basis plaats, terwijl deze "social learning platforms" volgens Arnold ook op een meer strategische manier kunnen worden ingezet.

Zij geeft onder meer als voorbeeld het organiseren van sessies waar experts via slow chat cq microbloggen op vragen reageren.

Arnold maakt duidelijk dat we naast synchrone en a synchrone communicatiemogelijkheden, nog een derde categorie communicatiemogelijkheden hebben gekregen: bijna-synchrone communicatie (veel sneller dan discussiefora, maar wat trager dan chat of voice over IP). Deze vorm biedt inderdaad aparte mogelijkheden. Arnold miskent m.i. echter de kracht van deze manier van communiceren door de tijd waarin gecommuniceerd wordt af te bakenen, en door te werken met een panel van experts. Je moet de stroom van ideeën en reacties niet al te zeer inperken. De kracht ligt juist in de "crowd", met zijn diversiteit.

Het gaat me tenslotte te ver om deze manier van werken, kennismanagement te noemen en gelijk te schakelen aan "mentoring met een nieuwe naam". Kennismanagement is veel breder, en het gebruik van social media is lang niet altijd gericht op kennisontwikkeling en kennisdeling.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *