Sociale media als zelfregulerend systeem (#in # owd10)

De keynote van dag twee van de Onderwijsdagen werd gehouden door Christiaan Alberdingk Thijm, o.a. advocaat, die inging op sociale media: hoe sociaal zijn die? Alberdingk Thijm refereerde aan de hash tag OWD10 als reactiemogelijkheid. Maar heeft daar verder tijdens de sessie geen gebruik van gemaakt. De inhoud van de sessie bevatte volgens mij voor de zaal weinig nieuws, maar de presentatie was wel prettig o.a. door de voorbeelden.

Alberdingk Thijm illustreerde de snelle ontwikkeling van sociale netwerken. Een aantal is snel opgekomen, maar ook weer in het slop geraakt. Sociale media beschouwt hij vooral als communicatiemogelijkheid. Vindt communicatie niet plaats, dan verdwijnt de interesse. Wij besteden ook opmdit moment meer tijd aan sociale media dan aan e-mail.

Alberdingk Thijm maakte onderscheid in promotie, praten en pesten als communicatieve toepassingsmogelijkheden van sociale media. Deze mogelijkheden illustreerde hij met bekende voorbeelden. Zoals het twitterende koninklijke huis. Of de Facebook-site van KPN (166 mensen vinden KPN op Facebook 'leuk').

Volgens deze spreker praten wij steeds meer via sociale media. Femke Halsema gebruikt Twitter bijvoorbeeld om ook te reageren op haar volgers.
Maar er gaat ook wel eens wat mis. Bijvoorbeeld Cornald Maas die wordt ontslagen vanwege een tweet. Of de invloed van Youp van 't Hek op T-mobile. Organisaties zullen daar veel actiever in moeten zijn (webcare). Daarnaast worden sociale media ook misbruikt voor spam. Mag je iemand spam sturen als hij jou heeft geaccepteerd als spam? De ontvanger heeft je echter niet geaccepteerd als 'vriend' om spam te verwachten. Of Nike die op een slinkse manier bij jouw informatie wil komen.

Alberdingk Thijm ging ook in op de privacy paradox: overheden worden steeds strenger, terwijl individuen steeds meer privacy prijs geven. Mark Zuckerberg van Facebook blijkt bijvoorbeeld weinig op te hebben met privacy. Gebruikers komen daar echter vaak tegen in geweer. Als De Telegraaf bijvoorbeeld de privacy van Hyves-gebruikers respecteert, zullen ze de gebruikers snel kwijt raken. Facebook kreeg bijvoorbeeld veel kritiek toen zij de privacy-settings aanpasten. De gemeenschap van gebruikers bepaalt dus in feite de sociale normen van sociale media. Het is vooral een zelfregulerend systeem.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.