Sociale media hoeven niet te leiden tot een andere pedagogische relatie (#in)

De titel Social media 'tools' offer opportunities for teachers dekt niet de lading van het betreffende krantenartikel. De auteur schrijft namelijk vooral over tips om als docent sociale media op een pedagogisch verantwoorde manier te gebruiken:

  • Wees terughoudend met het accepteren van 'vriendschappen' met leerlingen op sociale netwerken, en vermijd ook persoonlijke smsje's en mails.
  • Consulteer ouders en verzorgers als je sociale netwerken binnen het onderwijs wilt gebruiken.
  • Hanteer dezelfde ethische standaarden als in offline situaties ten aanzien van zorg voor leerlingen en de vertrouwenspositie die je ten aanzien van hen inneemt.
  • Vermijd op je werk dat je constant met leerlingen sms-t of chat. En gebruik je computer thuis zo min mogelijk voor contact met leerlingen en ouders.
  • Wees terughoudend met het posten van privé informatie of kritiek online: What goes online isn't always as private as it seems.

Met name tip 1, 2, 3 en 5 spreken mij aan (een strikte scheiding tussen werk en thuis is m.i.  niet vol te houden, en beperkt je keuzevrijheid om te werken waar je wilt). Je pedagogische relatie met leerlingen hoeft wat mij betreft niet te veranderen doordat je gebruik maakt van sociale media. Wel heb je nieuwe mogelijkheden om te volgen wat leerlingen bezighoudt, en om met leerlingen te communiceren. En je didactische gereedschapskist is natuurlijk ook door sociale media verrijkt. Maar zoals gezegd: daar gaat dit artikel niet over.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.