Sociale netwerken als onderbenutte mogelijkheid voor leren

Kunnen sociale netwerken zoals Facebook benut worden om over complexe onderwerpen te leren? Jazeker, concludeert een Amerikaanse hoogleraar in één van de meest gerenommeerde tijdschriften over onderzoek naar ICT en leren.

twitter
Foto: LoboStudioHamburg

Professor Christine Greenhow van de Michigan State University heeft onderzoek gedaan onder studenten die vrijwillig deel hebben genomen aan een Facebook-toepassing over klimaatverandering. Zij heeft de activiteiten van deze studenten geanalyseerd, en concludeert in ‘Computers in Human Behavior’ dat de discussies grotendeels onderwerp-gecentreerd, beschaafd en geavanceerd waren. Normaliter is dat lang niet altijd het geval.

Greenhow meent daarom dat dergelijke leeractiviteiten het reguliere onderwijs in staat tellen om aan te sluiten bij de intrinsieke motivatie van studenten. Zij pleit er daarom voor om gemeenschappen te faciliteren rond specifieke thema’s die ‘leven’ onder studenten. In aanvulling, overigens, op het reguliere curriculum.

Such informal learning not only could supplement the content knowledge students acquire in class, but also connect them with professionals and experts in the field, spur interest in careers and inspire civic engagement.

Volgens Greenhow zorgen de vertrouwde technologie en het geringe hiërarchische karakter ervoor dat studenten zich op hun gemak voelen bij deze manier van leren. Zij vindt dan ook dat we de mogelijkheden van sociale netwerken voor leren beter moeten benutten.

Ik heb zelf de indruk dat de intrinsieke motivatie en het vrijwillige karakter van deelname hierbij vooral een cruciale rol spelen. Als je bij lerenden een juiste snaar weet te raken, dan is dat een belangrijke voorwaarde voor leren. Laagdrempelige technologie is dan een belangrijke facilitator.

Boek social learningIk vind het overigens opvallend dat Greenhow stelt dat deze manier van leren vooral geschikt is om te leren over onderwerpen waarvoor binnen het curriculum onvoldoende ruimte is, maar waar lerenden wel door geboeid worden.

De toepassing, die Christine Greenhow heeft geanalyseerd, is wat mij betreft ook een mooi voorbeeld van social learninglerenden hebben veel invloed op wat en hoe zij willen leren, en gebruiken sociale media om te leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.