Studie naar gebruik laptops/tablets in de klas onderstreept conclusie John Hattie

Onderzoek van MIT naar het gebruik van laptops/tablets in de klas leidt in eerste instantie tot slecht nieuws voor diegenen die ’technology enhanced learning’ een warm hart toedragen. Ook nu moeten we oog hebben voor de nuance.

laptop
Foto: StartupStockPhotos, Pixabay

Pedro de Bruyckere schrijft vandaag over een onderzoek van het MIT waaruit blijkt dat lerenden die geen laptop of tablet in de klas mochten gebruiken veel beter scoorden op een examen dan lerenden die in klassen wel gebruik maakten van laptops of tablets (o.a. voor het maken van aantekeningen). Docenten in deze laatste klassen mochten lerenden overigens het gebruik van laptops/tablets ontzeggen als zij meenden dat deze apparaten afleidend werkten.

Pedro schrijft uitgebreid over de opzet, conclusies en beperkingen van dit onderzoek. Ik zal dat daarom hier niet herhalen. De belangrijkste opmerking uit zijn bijdrage is volgens mij echter:

als je technologie in een klassieke klasssetting gebruikt met een klassieke evaluatievorm dan lijkt dit een slecht idee.

Het gebruik van laptops en tablets binnen een andere onderwijssetting zou wellicht dus tot andere resultaten hebben geleid. Deze opmerking sluit wat mij betreft aan bij één van de conclusies uit John Hattie’s ‘Visible Learning’: het gaat niet om de gebruikte media zelf, maar om de manier waarop zij worden ingezet om instructie te ondersteunen en leren te faciliteren.

Je kunt je dus afvragen of binnen de onderwijsinstelling waar het MIT research heeft uitgevoerd -de militaire academie van Westpoint- wel daadwerkelijk op een integrale manier is gekeken naar de relaties tussen leerinhouden, didactiek en leertechnologie.

Lerenden hebben laptops en tablets onder meer gebruikt voor het maken van aantekeningen. Eerder onderzoek heeft laten zien dat het gebruik van ICT voor het maken van aantekeningen minder leerzaam is dan het met pen schrijven van aantekeningen. Eén van de redenen hiervoor is dat lerenden bij het gebruik van ICT eerder geneigd zijn teksten op slides letterlijk over te nemen. Dit kun je natuurlijk leren. Daarom heb ik ooit gepleit voor meer aandacht voor digitale studievaardigheden.

Ik vraag me tenslotte bij dit onderzoek ook af of de context waarbinnen laptops en tablets zijn gebruikt, van invloed is op de uitkomsten. Is een militaire academie te vergelijken met een reguliere onderwijsinstelling?

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

8 reacties

  1. wat is een ‘ reguliere onderwijsinstelling’ tov een militaire academie?

    de basis is toch
    a) kennisoverdracht om de deelnemer een bepaald kennis en kunde niveau te laten bereiken en
    b) de leerlingen zich laten ontplooien, om zo neven talenten of xtra dimensies van de deelnemer inzichtelijk te krijgen…

    en er wordt voor beide gestest op welk niveau de deelnemers zich bevinden, waarschijnlijk langs vooraf bepaalde latten..

  2. Ik doel op ‘culturele aspecten’. Bijvoorbeeld: in scholen die strenger zijn in het verbieden van het gebruik van ICT voor niet-taakgebonden interacties, kunnen jongeren eerder zoeken naar afleiding. Ik heb ooit een onderzoek gelezen waarin dit naar voren kwam bij het gebruik van smartphones. Andersom had The Guardian verwacht dat lerenden van deze militaire academie betere resultaten zouden boeken omdat de school meer prestatiegericht is: http://www.theguardian.com/education/2016/may/11/students-who-use-digital-devices-in-class-perform-worse-in-exams. Dergelijke aspecten kunnen in ieder geval een rol spelen. het is de vraag of dat ook in dit geval geldt.

  3. Dank voor deze nuancering tov krantenkop van the Guardian ‘Students who use digital devices in class ‘perform worse in exams’

  4. Graag gedaan. Het onderzoek zelf bevat ook de nuances. Maar dat vinden journalisten te ingewikkeld.

  5. Ik denk dat er geen ontkomen aan is dat tablets ook in het onderwijs gebruikt gaan worden. We zullen manieren moeten zoeken dat ze zo effectief mogelijk ingezet kunnen worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord