Symbaloo Lesplannen: laagdrempelig in gebruik, met suggesties voor verbeteringen

Vandaag is “Symbaloo Lesplannen” ‘live’ gegaan. Met dit platform kunnen docenten zelf online lesplannen samenstellen. Het platform is laagdrempelig in gebruik. Dat is mooi. Maar ik heb ook suggesties voor verbeteringen.

Symbaloo is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat navigeren op internet wil vereenvoudigen via een soort dashboard. Daarbij richt het bedrijf zich vooral op het onderwijs.

Vandaag heeft Symbaloo “Symbaloo Lesplannen” gelanceerd. Met behulp van dit platform kunnen docenten zelf digitale lesplannen samenstellen met behulp van digitale materialen. Daarbij wordt de metafoor van het bordspel gebruikt. Dat betekent dat lerenden stapsgewijs het lesplan kunnen doorlopen. Via quizvragen kunnen goede en foute antwoorden tot verschillende vervolgstappen leiden. Voor Symbaloo is dit gepersonaliseerd leren.

Via een marktplaats kunnen docenten lesplannen van andere docenten vinden en gebruiken. Het verdienmodel is het zogenaamde freemium model: een meer geavanceerde versie van Symbaloo is niet gratis. Bij de lesplannen gaat men wellicht op termijn ook betaalde lesplannen invoeren. Ik vraag me ook af of men gegenereerde ‘big data’ te gelde gaat maken.

Ik heb enkele video’s bekeken en ook een lesplan gevolgd. Een aantal zaken valt me op het eerste oog op:

  • Symbaloo Lesplannen is een laagdrempelige tool om lesplannen mee te maken. Je kunt gemakkelijk verschillende artefacten (zoals een YouTube-video of Wikipedia-artikel) toevoegen. Anders dan lesmethodes is er daardoor geen eenheid in stijl.
  • Binnen Wikiwijs kun je als docent ook lesmateriaal maken. Je hebt dan echter een schoolaccount nodig. De drempel bij Symbaloo lijkt lager. Iedereen kan lesplannen maken. Ook als je niet deskundig bent. Beoordelingen van gebruikers moeten bijdragen aan selectie op kwaliteit.
  • Symbaloo Lesplannen richt zich vooralsnog op basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
  • Het is afhankelijk van de maker of een een lesplan ‘gepersonaliseerde elementen’ bevat. De auteur van het lesplan bouwt deze in, op basis van quiz-vragen. In het lesplan dat ik heb gevolgd, was dat bijvoorbeeld niet het geval. Het maken van daadwerkelijk gepersonaliseerde lesplannen is overigens niet eenvoudig. Weet je op basis van één vraag al of een lerende een bepaald onderdeel kan overslaan? Je kunt helaas geen toetsen gebruiken om ‘gepersonaliseerde’ lesplannen samen te stellen, maar alleen individuele vragen.
  • Je hebt geen mogelijkheid om feedback toe te voegen aan antwoorden. Aangezien feedback heel belangrijk voor leren is, zou dat mijn eerste verbetering zijn.
  • De lesplannen zijn uitsluitend gericht op individueel leren. Er zijn geen mogelijkheden voor samenwerkend leren of leren via sociale interacties.
  • De enige interactiemogelijkheid is het beantwoorden van vragen. Symbaloo Lesplannen nodigen niet uit om te creëren. Het gaat dus vooral om content die je meestal zult willen verrijken met andere leeractiviteiten.
  • Lesplannen die je in Symbaloo Lesplannen samenstelt, kunnen niet worden geëxporteerd en hergebruikt. Verder zijn gepubliceerde lesplannen altijd vrij toegankelijk. Anderen kunnen jouw lesplannen kopiëren en aanpassen. Met andere woorden: als auteur kun jij beperkt beslissen wat er met jouw lesplan gebeurd.
  • Ik heb nog geen beeld van de statistieken. Ik kan me voorstellen dat je alls docent een lesplan publiek beschikbaar stelt, maar vooral geïnteresseerd bent in de voortgang van jouw lerenden.

Uit deze eerste indruk kun je ook verbetersuggesties afleiden.

Hieronder vind je een instructievideo over het maken van een lesplan:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.