Technology enhanced learning: het versterken van leren en onderwijs met behulp van internettechnologie

Ik heb vanmiddag bij Turner, een adviesbureau dat zich bezig houdt met strategie-implementatie, een inleiding verzorgd over toegevoegde waarde van ICT in het onderwijs, op de relatie tussen didactiek en ICT in het onderwijs, en op belangrijke trends op dit terrein.

Ik ben ingegaan op vier redenen om ICT in het onderwijs in te zetten (er is nog een vijfde), en op 8 trends. De redenen zijn:

  • Meer flexibel leren
  • Zicht op voortgang
  • Meer mogelijkheden realisatie krachtige leeromgeving
  • Leeromgeving vergroten

De trends zijn:

  1. De aard van e-learning is in de loop der jaren sterk verbreed (van online boek tot tal van toepassingen).
  2. Er is sprake van een geleidelijke toename van ‘blended learning’. De combinatie van contigu leren en gedistribueerd leren is in feite de default manier van leren geworden. Al kan de wijze waarop en de mate waarin ICT voor leren wordt ingezet sterk variëren.
  3. We krijgen meer mogelijkheden gekregen om leren te flexibiliseren en te personaliseren (o.a. dankzij big data en learning analytics).
  4. Er is meer aandacht voor social learning, waarbij de lerende meer zelfverantwoordelijk is voor leren en ontwikkelen).
  5. We hebben meer mogelijkheden voor de realisatie van een krachtige leeromgeving (o.a gamification en online video).
  6. Technologie wordt letterlijk en figuurlijk onzichtbaar, de termen ‘e-learning’ en ‘blended learning’ worden overbodig.
  7. Massive open online courses zijn een trend met hype-achtige trekken. Ze zullen diverser van karakter worden. Er zal verder blijvende aandacht zijn voor open education, waar MOOCs een voorbeeld van zijn.
  8. Er zal sprake zijn van decompositie van onderwijs en opleiden, onder meer doordat er speciale bedrijven ontstaan die zich richten op online ‘proctoring’ Daar waar huiswerkbegeleiding aanvullend was, zijn dit soort initiatieven vervangend. Dat kan een systeemverandering als gevolg hebben.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.