Tien (eigenlijk meer) manieren om mobiele apparaten in de klas in te zetten

Aangezien jongeren massaal over smartphones (en in mindere mate tablets) beschikken, kun je deze apparaten ook in de klas inzetten. Maar hoe?

10 Exciting Ways to Use Mobile Phones Inside the Classroom
Bron: Visual.ly

Vooropgesteld:

  • Ik ben me zeer bewust van het risico op afleiding. Ik zou de smartphone en tablet daarom selectief inzetten, en wellicht bij sommige doelgroepen ook niet. Maak ook afspraken met lerenden.
  • Als je lerenden beschikken over een tablet of laptop, dan kun je deze devices vaak beter bij verschillende voorbeelden gebruiken, dan de smartphone (handiger in gebruik, veelzijdiger).
  • De voorbeelden richten zich op het gebruik in de klas. Je kunt mobiele technologie echter vooral ook gebruiken binnen leersituaties buiten de klas (excursies, museumbezoek, ‘veldwerk’, educatieve speurtochten met behulp van augmented reality of QR-codes, enzovoorts).

Katie Leppie toont in elk geval een infographic waarin tien manieren worden opgesomd, om mobiele apparaten in de klas in te zetten (zie bijgevoegde afbeelding). Daar zitten vooral bekende voorbeelden bij zoals het doen van onderzoek (zoals informatie opzoeken via zoekmachines), het maken en delen van foto’s (bijvoorbeeld van het schoolbord) of het gebruik van groep chats voor communicatie. Er staat ook een toepassing in die ik niet kende en die schijnbaar ook niet meer bestaat (zoeken via Google door te sms-en, nummer 6).

Ik mis echter ook een aantal toepassingen:

  • Het gebruik van kant en klaar lesmateriaal of serious games. Er zijn vooral applicaties beschikbaar voor tablets (taal, rekenen, enzovoorts). Veel kant en klaar lesmateriaal is wel gericht op drill and practice.
  • Het gebruik van toetsapplicaties voor formatieve toetsen tijdens de les.
  • Het gebruik van student response systemen (om onder meer de voorkennis te toetsen, discussies op gang te brengen of om te checken of lerenden nog ‘bij de les’ zijn).
  • Het gebruik van tools voor back channels (meepraten tijdens presentaties).
  • Het gebruik van tools om video’s mee te maken (denk aan reflecties of het verhalen).
  • Het maken en tonen van presentaties (denk aan de combinatie met Apple TV of Google’s Chromecast waarmee je websites kun laten zien).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.