Tips voor docenten bij de selectie van tools voor online onderwijs

Als je aan de slag gaat met online of blended onderwijs, dan start je natuurlijk vanuit leerdoelen, leerinhouden en een didactische aanpak. Maar op een gegeven moment zal je ook tools, leertechnologieën, op een verantwoorde manier moeten gaan selecteren. Je kijkt daarbij als het goed is met een didactische bril naar tools. Je wordt dan geconfronteerd met een enorme hoeveelheid aan beschikbare tools. Hoe vind je een weg in dit grote aanbod van diverse tools?

Ik heb daarvoor in het kader van mijn opdracht bij SURFnet een aantal tips en stappen op een rij gezet. Deze vind je in in dit document (pdf; leestijd ongeveer 7 minuten). Deze sluiten nauw aan bij Tools voor online onderwijs, en bouwen daar ook op voort.

Dit bericht is in een aangepaste vorm eerst verschenen op SURF Communities.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Is ‘is de tool aangesloten op SURFconext zodat leerlingen niet een nieuw los account aan hoeven te maken (en de kans groot is dat ze hetzelfde wachtwoord hergebruiken, waardoor de kans toeneemt dat dat op enig moment uitlekt)’ (oid ;-)) geen expliciete overweging bij kiezen van een tool, wat jou betreft?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.