Toegankelijk onderwijs via OER maakt overheidsingrijpen noodzakelijk (#in)

In de VS is het Huis van Afgevaardigden in verzet gekomen tegen een programma van het ministerie van Arbeid dat community colleges geld wil geven voor de ontwikkeling van open educational resources voor job training programma's. De overheid zou door haar bemoeienis marktwerking verstoren en oneerlijke concurrentie in de hand werken.

In de VS kun je nog beter vloeken in de kerk, dan pleiten voor overheidsbemoeienis op een terrein waar de markt normaal haar werk doet. Het verzet wordt aangewakkerd door de uitgevers.

If effective programs are already for sale, they (de uitgevers, WR) argue, the federal government shouldn’t spend extra money to reinvent the wheel.

De overheid zou content laten ontwikkelen die al commercieel beschikbaar is. De uitgevers zeggen niet tegen Open Educational Resources te zijn, mits onderwijsinstellingen dit zelf financieren.

Voorstanders wijzen op de innovatie-impuls die van het initiatief kan uitgaan, en op de hoge kosten die nu worden gemaakt op het gebied van educatieve content. David Wiley benadrukt in het artikel 'Shutting Down Open Resources' de toegankelijkheid van het onderwijs, en vergelijkt educatieve content met de infrastructuur waar een overheid ook zorg voor draagt.

Ik zou educatieve content niet met wegen en spoorlijnen willen vergelijken. Maar het argument van toegankelijkheid staat m.i. ook los van deze vergelijking fier overeind.

Er zijn maar weinig rijke onderwijsinstellingen die vanuit eigen middelen of via private sponsoring duurzaam kunnen investeren in kwalitatief hoogstaande educatieve content die zij vervolgens weg kunnen geven. Als de overheid grootschalige initiatieven rond OER niet financiert (bijvoorbeeld via oormerking), zal -vermoed ik- het zogenaamde 'freemium-model' bij OER domineren (een klein deel weggeven om op basis hiervan studenten aan te trekken). De impact op de toegankelijkheid van het onderwijs zal dan klein zijn.

Tenslotte zou het strategisch wel eens slim kunnen zijn om educatieve uitgevers te betrekken bij OER-consortia, en om met die vakgebieden te starten die commercieel onaantrekkelijk zijn voor educatieve contentontwikkelaars. Als men er in slaagt om daarvoor daadwerkelijk innovatieve content te ontwikkelen, dan is een mooie trend gezet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.