Trends and Future #nioc

Dag twee van het NIOC-congres opende met drie korte keynotes over trends en ontwikkelingen op het gebied van ICT.

De eerste spreker na de opening was Foppe Vogd, programmadirecteur van het CIO-platform. Dit platform vertegenwoordigt een groot aantal Chief Information Officers van grote bedrijven. Hij benadrukte dat binnen ICT-onderwijs de student centraal gesteld moet worden. Studenten met twee jaar werkervaring zouden volgens hem vertegenwoordigd moeten zijn in curriculacommissies. Hij pleitte ook voor nauwere samenwerking tussen bedrijfsleven (de afnemers, niet alleen de leveranciers) en het onderwijs. René van den Berg, CIO van Meyn en lid van het CIO Platform, ging in op ICT-trends en de impact op bekwaamheden van ICT-professionals. Wat is de benodigde 'workforce' in 2017?

CIO's vinden de belangrijkste IT-trends:

  • Outsourcing/Offshoring (inkopen van diensten ipv zelf doen)
  • Cloud computing
  • Terugdringen van de time to market
  • Scrum/Agile
  • Toenemende complexiteit
  • Business gedreven ICT
  • Big data
  • Informatie Security Management
  • Toenemende volwassenheid van de vraag- en gebruikersorganisatie
  • Standaard oplossingen kopen (configureren ipv customizen)

Wat betekent dat voor de competentie van medewerkers, met name voor de 'soft skills'? De belangrijkste zijn:

  • Creativiteit (nodig voor oplossen van problemen, en nieuwe oplossingen kunnen bedenken)
  • Aanpasbaarheid, aanpassingsvermogen
  • Samenwerken
  • Flexibiliteit
  • Focus op de klant, klantgerichtheid
  • Visie
  • Moed en zelfvertrouwen

IT-professionals moeten vooral communiceren met gebruikers intern en specialisten van cloud services leveranciers aansturen. Van den Berg pleitte voor meer aandacht voor 'soft skills' in het onderwijs. Die zijn net zo belangrijk als de 'hard skills'. Samenwerking is volgens hem de motor van succes.

 

De tweede spreker was Kees Romkes (@KeesRomkes) van Lamark. Zij houden zich bezig met flexibilisering van examinering. Hij ging in op de snelle technologische ontwikkelingen, zoals gezichtsherkenning door Google en de impact van sociale media. Vanuit zijn eigen ervaring vertelde hij over open organisaties, waarin een open cultuur belangrijk is. Google zorgt er voor dat je wordt gevonden. Daar haal je business uit. Omdat anderen ook over jou schrijven. Opvallend: Google Glasses is al breed bekend, maar is nog niet te krijgen. Google indexeert alle belangrijke ontwikkelingen. Bijvoorbeeld dat sommige 3D printers ook in staat zijn om meer dan plastic uit te printen. Google werkt met reviews op basis van places, products en people. Google is volgens Romkes de baas. Zij beschikken over data. Romkes gaat daar mee akkoord zo lang Google 'gratis' diensten levert.

Spreker drie was Peter Olsthoorn die inging op ontwikkelingen op het gebied van Facebook. Via een hele gave video van Maxime Lumière (die ik helaas niet kan vinden) introduceerde hij Facebook. Facebook heeft een eigen telefoon aangekondigd. Die maken ze niet zelf. Zij hebben HTC gevraagd Facebook voorop te zetten. Olsthoorn staat kritisch tegenover de invloed van bedrijven als Google en Facebook. Hun invloed neemt sterk toe, en is veel groter dan traditionele media. Hij stelde dat we aansluiting moeten vinden tussen technologie en de wijze waarop jongeren technologie gebruiken. Olsthorn ging ook in op de bepaalde waarde die je als individu hebt op Facebook (die van mij is $ 135). Op Facebook heb je namelijk een dubbel profiel. Eén zichtbaar profiel, en een onzichtbaar profiel (wat over jou bekend is). Ze hebben veel werk gemaakt van privacy. Je kunt nu prima instellingen beveiligen. Dat doen ze als verkoopargument. Hij eindigde met een ironisch filmpje over Facebook.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.