Trends op het gebied van social media

10 Ways Social Media Will Change In 2010 stond al langer op mijn 'te lezen'-lijstje. Ravit Lichtenberg beschrijft hierin tien richtingen waarin de alsmaar breder geadopteerde social media zich komend jaar zullen ontwikkelen:

  1. Social media zullen een geïntegreerd en vanzelfsprekend onderdeel vormen van onze online en offline ervaringen.


    2010 will be about integration and a single, cohesive experience across platforms as well as across products and devices — Web, mobile, TV, and video — will become near-inseparable experiences.

  2. De vernieuwing van social media zal niet langer beperkt zijn tot technologie, maar zich ook richten op het gebruik.
  3. Dankzij mobiele apparaten als de iphone neemt het mobiel gebruik van social media een steeds centralere plaats in.
  4. Er zal een strijd onstaan over het eigenaarschap, de relevantie en kwaliteit van content (mede dankzij ontwikkelingen als user-generated content en cloud computing. Mensen zullen informatie ook steeds vaker op specifieke locaties gaan zoeken, in plaats van zoekmachines te gebruiken.
  5. Organisaties gaan steeds meer investeren in social media. Dat zal ook leiden tot een ander gebruik van deze applicaties. Lichtenberg spreekt zelfs van de


    next generation of social experiences

  6. Organisaties zullen kritisch gaan kijken naar de return on investment van social media.
  7. Online en ofline ervaringen worden steeds meer geïntegreerd. Augmented reality is daar een voorbeeld van.
  8. Er zal in toenemende mate behoefte zijn aan 'oude' professies in relatie tot social media.


    Expect to see job postings for social media managers, social media psychologists and social media executive administrators to help manage the infinite tasks involved with communities and social media campaigns.

  9. Vrouwen zullen in toenemende mate social media gaan bepalen.
  10. Domeinen die nu nog weinig met social media doen, worden actiever op dit gebied. Het onderwijs is daar volgens Lichtenberg een voorbeeld van.

Een bruikbaar overzicht, lijkt me. Eén van de commentatoren vraagt zich overigens af of "Social Identity" niet ook een belangrijke ontwikkeling is, die komend jaar zal gaan spelen. Een terechte vraag lijkt me.

Volgens mij schetst Ravit Lichtenberg een aantal belangrijke ontwikkelingen. Of deze trends zich allemaal komend jaar zullen voltrekken vind ik niet eens zo belangrijk. Veel belangrijker is dat organisaties de impact gaan doordenken van social media voor hun eigen processen en relaties met de omgeving.

Nota bene: een jaar of vijf geleden spraken we over social software, nu over social media. Eigenlijk is me ontgaan wat daar de reden van is. Maar ik vermoed dat daarmee vooral wordt benadrukt dat het gaat om het gebruik, en niet om de tools. Over een jaar of tien zal het begrip 'social' waarschijnlijk verdwenen zijn. Omdat dit bijvoegelijk naamwoord dan geen onderscheidend vermogen meer heeft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.