Triadic Game Design Workshop (#in #elzrg10)

Sessie drie van het congres e-learning in de zorg, die ik heb bijgewoond, was een workshop over serious gaming in de zorg. Casper Harteveld van de TU Delft liet de aanwezigen kort kennismaken met game design. Hij heeft daarvoor eerst ontwerpprincipes summier besproken (triadic game design). Harteveld onderscheidt daarin drie werelden: de realiteit, de betekenis en de wereld van het spel. Elke wereld kent criteria, disciplines, mensen en aspecten. Bij de ontwikkeling van games zul je rekening moeten houden met alle drie werelden en loop je ook tegen dilemma's aan).

Vervolgens liet hij de aanwezigen aan een opdracht werken. Daarbij stond een probleem centraal (een chirurg die tijdens een operatie onvoldoende gebruik maakt van time out's, en assistenten die hem hier niet op durven aan te spreken), met redenen en oorzaken. De aanwezigen moesten in groepjes een game maken die aan dit probleem werkte. En dat op basis van een bepaald genre (zoals de adventuregame). Je moest een play worksheet invullen waarop je o.a. moest aangeven wat de doelen in de game waren, en wanneer je als speler wist als de doelen bereikt waren. Verder moest je ook onder meer beschrijven wat de gameplay was (uitdagingen die de game biedt, acties die een speler kan uitvoeren om die uitdagingen het hoofd te bieden en wat de regels van de game zijn).

Een lastige opdracht. Ons groepje kwam er niet goed uit. Waarschijnlijk doordat wij te sterk bleven hangen in het genre dat wij hadden geselecteerd. Volgens Casper Harteveld moet je bij het ontwikkelen van games vaak genreoverstijgend denken. Genres zetten je wel aan het denken.

Wat ik goed vond aan deze sessie, was dat Harteveld een andere benadering koos van serious gaming dan ik tot dusver tijdens e-learningcongressen heb meegemaakt. Een zinvolle aanvulling, dus. Meer informatie over serious gaming aan de TU Delft?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Hoi,
    Er is ook een optie om de educatieve waarde van bestaande games te vergroten.
    Gr. Rob

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.