Twitter als voorbeeld van transformatie (#in)

Als het gaat om het gebruik van technologie dan wordt vaak het onderscheid gemaakt tussen substitutie, innovatie en transformatie:

  • Bij substitutie worden bestaande middelen of praktijken vervangen door ICT. Het resultaat is veelal een verbetering, maar we doen de dingen niet wezenlijk anders. We doen de dingen beter met ICT.
  • Bij innovatie is sprake van het invoeren van nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen. Dit gaat een stap verder dan substitutie. We doen de dingen anders en beter met ICT.
  • Bij transformatie is sprake van een diepgaande, fundamentele, en duurzame verandering. We doen andere dingen, met betere resultaten.

Twitter heeft gisteren laten zien een 'transformatief' medium te zijn. Toen het treinverkeer gisteren ontregeld werd, gingen mensen masaal aan het twitteren. Je zou het doen van oproepen via Twitter een vorm van innovatie kunnen noemen. Vroeger zou je een enkeling bellen om hulp. Nu probeer je een massa te bereiken.

Het retweeten van oproepen en -sterker- een initiatief als Liftdeck zijn volgens mij echter voorbeelden van 'transformatie'. Via Liftdeck (een initiatief van Femme Taken kun je op plaats zoeken wie een lift vraagt of aanbiedt. De site is gisteravond in de lucht gekomen.

Het massaal doorsturen van hulpvragen en het op deze manier bij elkaar brengen van vraag en aanbod was zonder nieuwe technologie niet mogelijk. Wat we vroeger niet konden doen, kan nu wel. Opvallend ook dat een initiatief als Liftdeck door een individu is genomen. Grote organisaties zijn daar op korte termijn niet toe in staat. Hun organisatievorm belemmert dergelijk slagvaardig optreden.

Lees ook Twitter tijdens een calamiteit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *