Typologie elektronische leeromgevingen

Catherine Lombardozzi heeft concept-typologie van elektronische leeromgevingen samengesteld. Een nogal willekeurig samengestelde typologie, als je het mij vraagt.

Lombardozzi kijkt naar de focus, de belangrijkste functionaliteiten, de belangrijkste componenten, de rol van de ontwerper, de rol van de beheerder, de leidende leertheorie, voorbeelden en typische projecten.

Wat mij betreft gaat zij daarbij de mist in. Een typologie is namelijk gebaseerd op kenmerken, terwijl Lobardozzi niet alleen naar kenmerken kijkt. Kenmerken zijn dan bijvoorbeeld:

  • Meer gericht op doceren – meer gericht op leren
  • Meer gericht op het organiseren van leren – meer gericht op leren zelf
  • Meer gericht op asynchroon leren – meer gericht op synchroon leren
  • Meer gericht op individueel leren – meer gericht op samenwerkend leren

Veel elektronische leeromgevingen hebben diverse, uiteenlopende, kenmerken. Dat maakt het ontwikkelen van een typologie lastig.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.