Valkuilen bij online leren

Nina Berler heeft op basis van een aantal gesprekken enkele valkuilen van online leren op een rij gezet. De vraag is natuurlijk hoe je die valkuilen kunt omzeilen.

valkuils
“Wolfsgrube” by Georg Waßmuth at German Wikipedia

1. Als je als student nieuw bent bij een onderwijsinstelling, en je moet meteen veel online leren, dan kan studeren wel eens een heel eenzame aangelegenheid worden. De kans op uitval is dan groot.
Deze valkuil kun je als instelling voorkomen door lerenden voor te bereiden op deze manier van leren, en door expliciet aandacht te besteden aan het bevorderen van binding. Dat kun je via fysieke bijeenkomsten doen, maar ook door middel van online leeractiviteiten. Bijvoorbeeld via synchrone sessies, door gebruik te maken van een profiel (met foto), door lerenden in groepjes aan taken te laten werken, door lerenden zichzelf te laten voorstellen of door aandacht te besteden aan niet-taakgebonden communicatie.

2. Als je uitsluitend gebruik maakt van online boeken, dan loop je het risico dat lerenden minder leren omdat ze het meestal niet prettig vinden om een boek vanaf het scherm te bestuderen. Verder schijnen bepaalde groepen lerenden -bijvoorbeeld met ADHD- het lastiger te vinden om zich te concentreren als zij een boek online moeten bestuderen.
Deze valkuil kun je volgens mij voorkomen door beter na te denken over de typen leerinhouden die je gaat gebruiken. Het is minder efficiënt om een boek online te lezen. Je kunt ook van andere leerinhouden gebruik maken, dan van boeken (zoals video). Wil je een boek gebruiken bij online leren? Zorg er dan voor dat dit boek op een e-reader gelezen kan worden of dat het op papier beschikbaar is.

3. Gevolgde online cursussen worden door andere onderwijsinstellingen niet erkend, zodat de studiepunten niet meegenomen kunnen worden naar een andere instelling.
Deze valkuil kan alleen vermeden worden door het maken van afspraken, en door online cursussen op een betrouwbare en valide manier te beoordelen.

Berler geeft verder aan dat online leren een groot beroep doet op de bekwaamheden van docenten en dat online leren veel vraagt van de zelfdiscipline van lerenden. Daar heb ik onlangs nog over geschreven (hier en hier).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.