Valkuilen voor teams

Ik ben er groot voorstander van dat docenten binnen het onderwijs meer binnen teams gaan werken. En dan ook ècht samen werken. Maar tegelijkertijd realiseer ik me dat teams ook in valkuilen kunnen trappen. Managementsite beschrijft zeven mogelijke valkuilen voor teams. Zoals groupthink, waardoor het kritisch vermogen van een team reduceert kan worden. Of het fenomeen dat gezamenlijke verantwoordelijkheid kan leiden tot geen verantwoordelijkheid nemen. Ik heb ook nooit geweten dat met z’n allen doen wat niemand wil, de "Abilene Paradox" wordt genoemd.

Wat mij betreft komen deze valkuilen ook vaak voor bij politieke besluitvorming over het onderwijs. Kamerleden die en masse voor een onderwijsinnovatie stemmen die niet meer is dan een verwaterd compromis, waarbij randvoorwaarden niet zijn geregeld. een ‘fraai’ voorbeeld van de "Abilene Paradox", als je het mij vraagt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.