Van leerplatform naar platform voor leren

Ik ben gisteren na de BETT naar een gebruikersbijeenkomst van Fronter gegaan. Hier liepen een paar honderd Fronter-gebruikers uit diverse landen rond. De sessie werd afgetrapt door een Britse leerkracht met drie van zijn leerlingen, die lieten zien hoe Fronter op een activerende en enthousiasmerende manier wordt gebruikt. Bijvoorbeeld door leerlingen podcasts te laten maken over taalonderwijs. Of door leerlingen vragen te laten formuleren over bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld over het thema 'weer': hoe ontstaat bliksem? Vervolgens reikt de docent internetbronnen aan waar leerlingen meer informatie kunnen vinden, om die vervolgens te verwerken.

De bedoeling was dat daarna een aantal gebruikers in standjes anderen zouden laten zien hoe zij Fronter toepassen. Maar als je begint om aan het begin drank te serveren, en als presentatoren over weinig faciliteiten beschikken (geen beamer, geen scherm) dan komt zo iets niet goed uit de verf. Ik heb nog bij ROC Eindhoven gekeken hoe zij omgaan met de applicatie Planning en Scores (geen onderdeel van Fronter), waarmee zij een compleet dossier over leerlingen opbouwen (afwezigheid, begeleidingsinformatie, resultaten, etc), en hoe zij uitgaande van zogenaamde scripts ruimtes van Zorgopleidingen binnen Fronter hebben ingericht.

Ik was volgens mij echter één van de weinigen die nog belangstelling had voor inhoudelijke zaken. Ik kan drank en inhoud goed combineren. Die vorm van multitasking beheers ik uitstekend. Daarom was het wijs dat Roger Larssen (de CEO van Fronter) het 'formele' gedeelte eerder dan gepland afsloot. Hij deed dat met een visionair betoog over het toenemende belang van internettechnologie voor het onderwijs. Hij gaf daarbij aan dat elektronische leeromgevingen zich hebben ontwikkeld van 'learning platform' naar 'platform for learning'. Daarmee bedoelde hij volgens mij dat ELO's minder een doel op zich zijn geworden, maar een faciliteit om het leren te faciliteren. Verder kondigde hij -overigens niet voor de eerste keer- aan dat Fronter het beter mogelijk zal maken om bestaande social media te integreren binnen Fronter. Tips voor Fronter voor een volgende keer:

  • Scheid borrel en inhoudelijke presentaties expliciet.
  • Zorg voor goede presentatiefaciliteiten.
  • Zorg voor een ruimte waarbij niet alleen de aanwezigen op de eerste twee rijen presentaties kunnen zien.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.