Van MOOC-platform tot online loopbaancentrum

Coursera ontwikkelt zich volgens Jeffrey R. Young en Sydney Johnson van een aanbieder van massive open online courses tot een bredere “career-building service”. Deze ontwikkeling zou ook wel eens bij kunnen dragen aan het duurzaam aanbieden van open online onderwijs.

NetflixCoursera vraagt sinds kort aan gebruikers wat hun belangrijkste doel is, en geeft daarbij mogelijkheden die te maken hebben met hun loopbaan. Op basis hiervan wil men ook aanbod presenteren rond sociale vaardigheden. Volgens de auteurs ontwikkelt Coursera zich steeds meer als eigen merk met eigen aanbod, in plaats van dat men universiteiten een platform biedt voor hun online cursussen.

Je kunt nu bij Coursera terecht voor individuele cursussen, bundels cursussen (‘Specializations’) en volledige online master opleidingen. Bij Specialization betalen lerenden een relatief laag bedrag per maand, en geen bedrag per bundel. Volgens Young en Johnson heeft men deze benadering van Netflix afgekeken. En met succes:

Since adding subscriptions (…) the number of users completing specializations has doubled—as learners rush to finish courses to save money, they also appear to meet their goals more often.

Deze aanpak is een bepaalde benadering van een leven lang leren. Je moet in vorm blijven als het gaat om je loopbaanontwikkeling. Overigens wil Coursera nog steeds een belangrijke rol spelen in het meer toegankelijk maken van hoger onderwijs.

Ik vind dit een interessante ontwikkeling. Op de eerste plaats vind ik het mooi om te zien hoe dynamisch een dergelijke organisatie als Coursera zich ontwikkelt. Wat een verschil met menig ‘brick and mortar’-organisatie. Kun je dan toch pas echt innoveren, buiten bestaande organisaties om? Ik kan me niet voorstellen dat Coursera dit voornemen al bij de oprichting had.

Op de tweede plaats vind ik het interessant om te zien hoe het business model van Coursera evolueert. In de begintijd werden -ook door mij- de nodige aarzelingen uitgesproken ten aanzien van het duurzame karakter van MOOC-aanbieders. Zij probeerden geld te verdienen door data te verkopen en vooral via certificaten. Dat zette onvoldoende zoden aan de dijk. Door veel breder in te zetten op loopbaanontwikkeling en een leven lang leren (met meer services tegen betaling), lijken aanbieders als Coursera wel op langere termijn succesvol te worden. Het mooie is dat zij gratis online cursussen blijven aanbieden.

Wel drijven zij wat betreft strategie af van de ‘core business’ van hun primaire partners, de universiteiten. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, want dat leidt ongetwijfeld tot spanningen. Ook komen zij meer op het terrein van particuliere opleidingsinstituten, HBO-instellingen die zich meer willen richten op een leven lang leren en aanbieders van online cursussen en andere services (zoals CrossKnowledge of SkillSoft).

In de bijdrage van Young en Johnsons spreekt een Coursera-woordvoerder over een huwelijk tussen Silicon Valley en het hoger onderwijs, die Coursera onderscheidend moet maken. Het gaat dan dus om de verbinding van het beste van beide werelden, om het realiseren van een effectieve netwerkorganisatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.