Veelbelovende resultaten van een AI-tutor programma (maar let weer op de context)

Een pilotproject in Nigeria laat zien hoe AI het onderwijs kan versterken. Dat schrijven Martín E. de Simone en collega’s van de Wereldbank. Het gebruik van een AI-tutor leidde daar tot betere leerresultaten, onder meer op het gebied van de Engelse taal. Uiteraard doet de context er weer toe.

Van schoolbord naar AI-TutorOp de Edo Boys High School in Benin City namen lerenden deel aan een naschools programma waarbij AI als virtuele tutor werd ingezet. Het project, dat werd uitgevoerd tussen juni en juli 2024, richtte zich vooral op het verbeteren van Engels, AI-kennis en digitale vaardigheden.

De resultaten van het zes weken durende programma zijn volgens De Simone cs veelbelovend. Uit een analyse blijkt dat deelnemers niet alleen beter presteerden ten aanzien van de specifieke lesstof dan niet-deelnemers, maar ook hogere cijfers haalden voor hun reguliere eindexamens. De auteurs stellen dat dit suggereert dat lerenden hun nieuwe AI-vaardigheden ook gebruikten om zelfstandig andere onderwerpen te bestuderen. Het programma bleek waardevol voor alle lerenden, niet alleen voor de beste presteerders. Vooral meiden, die aan het begin een achterstand hadden op jongens, boekten grote vooruitgang.

Een andere belangrijke bevinding was dat meer ‘aanwezigheid’ -meer gebruik- leidde tot betere resultaten. Binnen deze context hadden veel deelnemers vaak te maken met praktische obstakels zoals overstromingen in het regenseizoen, stakingen van docenten en werk na schooltijd. Het monitoringssysteem liet zien dat, als lerenden elke extra dag deelnamen aan. sessies waarin AI-tutoring werd toegepast, dit zorgde voor betere leerresultaten. Ook bleek dat de leerwinst niet afnam naarmate het programma vorderde. Dit laat zien dat een langer programma mogelijk nog meer effect zou kunnen hebben.

De vooruitgang in het leren was volgens de onderzoekers indrukwekkend: in zes weken tijd bereikten de lerenden een niveau waarvoor normaal gesproken twee jaar nodig is. In vergelijking met andere onderwijsprojecten in ontwikkelingslanden presteerde dit AI-programma beter dan 80% van de alternatieven.

De Simone en collega’s schrijven dat dit het eerste onderzoek is dat de impact van AI als virtuele tutor in een ontwikkelingsland in cijfers uitdrukt. Het bouwt voort op eerdere experimenten met AI in het onderwijs, zoals programmeerlessen, wiskundeonderwijs via WhatsApp in Ghana en AI-ondersteuning bij huiswerk.

Er blijven volgens hen nog wel vragen over. Wat zijn bijvoorbeeld de effecten op lange termijn? Hoe ontwikkelt de interactie tussen lerenden en AI zich? Wat is de rol van docenten hierin? Zijn er ook ongewenste effecten? De antwoorden op deze vragen zijn volgens de auteurs nodig om soortgelijke programma’s breder toe te passen. Net zoals veel andere auteurs benadrukken De Simone cs dat AI niet moet worden gezien als een manier om het leren te omzeilen, maar als een hulpmiddel om het leren te versterken. Er is meer onderzoek nodig om uit te wijzen hoe dit soort programma’s op grotere schaal effectief kunnen worden ingezet.

Mijn opmerkingen

Zoals gebruikelijk wil ik nu ook weer benadrukken dat de context waarschijnlijk van invloed is op de resultaten van het onderzoek (Nigeria, naschools programma, vakgebied, doelgroep). De auteurs plaatsen ook zelf terechte kritische opmerkingen bij de bevindingen, zoals de opmerking over de lange termijn effecten. Desalniettemin is deze pilotstudie de moeite waard om kennis van te nemen. Daarbij valt ook op dat meer gebruik van AI-tutoring leidt tot betere resultaten. Op zich ligt dat voor de hand. Alleen: dankzij AI kunnen lerenden zo veel als ze willen gebruik maken van de AI-tutor. Dat geldt uiteraard niet voor begeleiding door een docent van vlees en bloed. Laatste opmerking: de auteurs stellen dat lerenden nu onderwijs in Nigeria missen vanwege stakingen door docenten. Het kan uiteraard niet zo zijn dat AI wordt gebruikt als stakingsbreker.

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *