Verandering managen in tijden van crisis

Of je nu aan het hoofd staat van een bank, een demissionaire regering of een onderwijsinstelling: het zijn turbulente tijden, die vragen om daadkrachtig leiderschap. In tijden van crises worden echter vaak blunders gemaakt, als het gaat om het doorvoeren van noodzakelijke verandering. Rosabeth Moss Kanter noemt er dertien, en geeft daarbij ook oplossingsrichtingen aan.

Zo kunnen snelle acties leiden tot het ondermijnen van waarden en het aantasten van een 'waardevolle' organisatiecultuur. Je moet waken voor 'jumping to solutions' en onderwerpen zoeken waarbij medewerkers oplossingsrichtingen kunnen aandragen, adviseert Kanter. Ook pleit zij voor controle voor medewerkers over resultaten.

En een gevoel van onzekerheid, maakt werknemers ongemakkelijk. Geef daarom een overzicht van de bijeenkomsten zodat medewerkers kunnen zien wanneer zij weten waar zij aan toe zijn. Houd ook de pers buiten de deur, beveelt de auteur aan, zodat medewerkers niet uit de krant lezen als er nieuws is.

Ik moet zeggen: de dertien fouten komen bekend voor als je het nieuws volgt (of Zembla kijkt). Ik vraag me wel af of de oplossingen van Kanter altijd afdoende zijn. Je verbetert de interne communicatie bijvoorbeeld niet door een interactieve communicatiewebsite in het leven te roepen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.