Verandert technologie hoe studenten en leerlingen leren?

Technologie is niet van invloed op ons brein, maar beïnvloedt wel onze leerstrategieën. Dat concludeer ik op basis van het betoog Is technology changing how students learn? van cognitief psycholoog Daniel Willingham.

Willingham maakt zich zorgen. Volgens de New York Times geloven de meeste docenten namelijk dat technologie de werking van het brein, en dus het leren, beïnvloedt. Het gebruik van nieuwe technologie

adversely affects their attention spans and makes them less likely to stick with challenging tasks.

Docenten hebben ook het gevoel dat zij harder moeten werken om lerenden betrokken te houden bij het onderwijs.

Er bestaan echter geen studies die deze hypothese ondersteunen. Veel psychologen, waaronder Willingham, lijken ook niet te geloven dat digitale media daadwerkelijk van invloed zijn op de menselijke cognitie. Dit fundament is erg stabiel.

Dit doet volgens Willingham niets af aan het gevoel van veel docenten dat lerenden meer moeite hebben met concentreren. Daarbij gaat het vooral om de bereidheid om aandacht vast te houden bij taken die hen niet bijzonder interesseren.

Deze bereidheid is volgens Daniel Willingham beïnvloed door ervaringen van jongeren waarbij zij maximaal beloond worden voor minimale inspanningen. Van kinds af aan worden jongeren volgens hem zo gesocialiseerd. Het gaat hierbij namelijk om opvattingen. Opvattingen worden beïnvloed door ervaringen. Dat geldt niet voor cognitie. Daniel Willingham gelooft ook dat dit is waar docenten op doelen.

Ik geloof best dat het brein op hele lange termijn evolueert. Maar ik geloof niet dat technologie hiertoe op korte termijn in staat is. Ik geloof wel dat technologie gedrag, en dus de manier waarop we leren, beïnvloedt. Ik hanteer vandaag de dag bijvoorbeeld heel andere leerstrategieën dan 10 jaar geleden. Mede dankzij mobiele technologie en sociale media.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.