Verbod laptops tijdens college: brevet van pedagogisch-didactisch onvermogen

Ik heb me afgevraagd of ik hier nogmaals aandacht aan moet besteden: Amerikaanse professoren die het gebruik van een laptop tijdens colleges verbieden. Een brevet van pedagogisch-didactisch onvermogen, vind ik. Beter zou het zijn als de hooggeleerde heren eens kritisch zouden nadenken over wanneer zij de laptop wel, en wanneer niet gaat inzetten. En hoe zij hun onderwijs kunnen versterken met laptops. Zie één van mijn eerdere bijdrage over dit onderwerp.

Maar ja: dan zou je wel eens je bestaande onderwijspraktijk moeten veranderen, en de dialoog aan moeten gaan met hun studenten. Stel je voor….

Het gevolg is dat studenten een laptop hebben moeten aanschaffen, maar binnen het onderwijs (deels) niet mogen gebruiken. En weer overgaan tot boter, kaas en eieren of dagdromen tijdens saaie colleges.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

7 reacties

  1. Ik kan er niet meer mee eens zijn! Bizar vind ik ook dat de zelfbenoemde experts als de KinderConsument een dergelijk verbod toejuichen.

  2. Tja, ik las een paar maanden terug in Vox (Universiteitsblad in Nijmegen) dat laptops daar ook werden verboden. Anders zocht zo’n student maar op Wikipedia zijn kennis op, en was je als docent met Wikipedia in discussie….
    Dat is inderdaad schokkend in je docentenbestaan.

  3. Daar waar in bijvoorbeeld het basisonderwijs een standaard uitdrukking in de klas “kleppen dicht” allang niet meer slaat op stoppen met praten.
    Sneu!

  4. Een van de opleidingen van het Koning Willem I College heeft de afspraak dat tijdens klassikale instructie “topless” les gegeven wordt. Een mooie kwinkslag waarmee bedoeld wordt dat de laptops dicht zijn. Een duidelijke onderlinge afspraak met de studenten die ze door de kwinkslag zeker onthouden. Daarna tijdens het werken aan de opdrachten worden de laptops weer gebruikt.
    Natuurlijk is een student met regelmaat afgeleid op het internet, echter een combinatie van korte duidelijke projecten (in het begin max 3 weken), met duidelijke beoordelingscriteria, het geven van cijfers en helderheid in wanneer mag je op examen of niet helpt! De consequenties van te veel afgeleid zijn hebben directe consequenties en geeft zo de student zicht de gevolgen van zijn gedrag.

  5. @Yvonne: Toon dat voorbeeld juist niet het grote belang van het leren van informatievaardigheden en mediawijsheid in het PO en VO? Als je die discussie nog moet aangaan in het HBO of WO, dan ben ik je dus eigenlijk al veel te laat. En zet dan wiki’s in om te laten ervaren hoe die informatie tot stand komt. Zie de voorbeelden van Michael Wesch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.