Vergroten MOOC’s de kloof tussen rijke en arme instituten?

Massive Open Online Courses versterken de financiële positie van grote, vooraanstaande onderwijsinstellingen, maar gaan ten koste van kleinere en minder bekende instituten. Dat stelt de Chronicle for Higher Education op basis van een rapport van Moody’s Investors Service.

Het rapport bericht dat MOOC’s zullen leiden tot meer inkomsten, een grotere merkbekendheid en minder operationele kosten voor instellingen als Stanford en Harvard. De onderzoekers stellen dat kleinere, regionale, instellingen ook bekender kunnen worden dankzij MOOC’s maar dat zij op langere termijn het zullen afleggen tegen de universiteiten met grote naamsbekendheid. Want waarom zou je online naar een kleinere universiteit gaan, als je ook bij het MIT kunt studeren?

Vooral als instellingen ook credits gaan verlenen voor deelname aan MOOC’s. Elite-universiteiten zullen alternatieve inkomstenbronnen genereren (bijvoorbeeld uit de verkoop van content) en altijd studenten aantrekken die specifiek bij een instelling van naam en faam willen studeren.

“This trend of elite universities’ investing so heavily in this strategy and the scale of the courses being offered just eclipses anything we’ve seen to date,” said Ms. Kedem (onderzoeker bij Moody’s). “The technology has caught up with the vision these institutions had long ago—that’s what makes this a pivotal point.”

Er zijn ook volgens de Chronicle mensen die vraagtekens plaatsen bij deze bevindingen:

  • De elite-universiteiten, die MOOC’s aanbieden, doen dat vooral vanwege andere redenen dan geld.
  • Er is nog geen uitgewerkt business model voor MOOC’s. Valt er wel aan te verdienen.

Het is inderdaad nog te vroeg om conclusies op dit terrein te trekken. Massive Open Online Courses bevinden zich vanuit strategisch en organisatorisch perspectief nog in de experimentele fase. Toch is het goed te waken voor een dergelijk effect. Als MOOC’s leiden tot een ‘survival of the fittest‘, dan zal dit ook een culturele verschraling betekenen. Het hoger onderwijs is niet gebaat bij een dominantie van voornamelijk Amerikaans hoger onderwijs.

Het zou dan ook goed zijn als onderwijsinstellingen, die niet beschikken over investeringsfondsen en sponsors, in staat worden gesteld te experimenteren met dit nieuwe concept. Open education wordt anders helemaal niet zo open.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.