Via Gnimmel een echte professionele leergemeenschap worden #Gnimmel

De afgelopen dagen ben ik met ongeveer 25 professionals uit het mbo naar Terschelling geweest waar we onder de bezielende begeleiding van medewerkers van het Consortium voor Innovatie gewerkt hebben aan een vraagstelling van het ROC Nijmegen.

Brandaris TerschellingNa afloop van het laatste CvI-congres sprak ik met Addy de Zeeuw en Annemarie Hoevenaars van het CvI over Gnimmel. Zij vertelden me dat dit een manier is om met elkaar binnen een aantal dagen te werken aan een realistische vraagstelling, waarbij je van elkaar leert en ook kennis maakt met creatieve technieken en werkvormen. Niet onbelangrijk: je doet dat met een gezellige groep mensen, in een inspirerende omgeving. “Ik doe mee”, zei ik meteen.

De deelnemers zijn afkomstig van verschillende instellingen. Het gaat om CvB-leden, docenten, studenten, stafleden, beleidsmedewerkers van MBO Raad, SBB en het Ministerie van OCW en enkele zelfstandig adviseurs die voor mbo-instellingen werken. En ook nu was dat weer het geval.

Wij hebben vanaf woensdag aan het eind van de middag tot en met gisteren aan de hand van creatieve technieken gewerkt aan de volgende vraag van ROC Nijmegen:

Hoe kunnen we een echte professionele leergemeenschap worden?

Deze vraag is uiteraard voor zeer veel organisaties relevant.

Op woensdag hebben we elkaar aan het einde van de dag op de kade van Harlingen ontmoet. Op de boot hebben we gewerkt aan een opdracht ter kennismaking. We zijn in duo’s met elkaar in gesprek gegaan over gebeurtenissen waarin je een succes hebt ervaren. Deze gebeurtenissen hebben we aan de hand van vragen besproken. Door middel van een tekening hebben we hier een verslag van gemaakt.

Na aankomst op Terschelling hebben we kennis met elkaar gemaakt. Daarbij hebben we onder andere gekeken naar wat een ieder heeft met dit prachtige eiland. Ook is de vraagstelling kort toegelicht door Peter van Mulkom, de CvB-voorzitter van ROC Nijmegen. Tijdens het eten hebben we uiteraard ook uitgebreider gesproken over ons werk.

Eerst ideeën

Op donderdagochtend zijn we vanuit het hotel naar Ieders Plak gewandeld. Dat was de locatie waar de leeractiviteiten voornamelijk plaatsvonden (prima plek). We hebben uitgebreider kennisgemaakt. Bijvoorbeeld: kies een koffielepeltje uit en licht toe waarom je dit koffielepeltje hebt uitgekozen.

Verder zijn we meer uitvoerig ingegaan op de vraagstelling. En hebben we zeer veel ideeën geïnventariseerd die een bijdrage kunnen leveren aan de beantwoording van die vraag. Dat hebben we gedaan door in groepjes zo veel mogelijk ideeën te spuien (individueel, schriftelijk). Daarbij hebben we niet gediscussieerd over ideeën. Maar sommige dingen wel onderling toegelicht. Als je dan een een tijd hiermee bezig bent, zet Addy je op een nieuw spoor. Bijvoorbeeld: denk terug aan het gesprek van gisteren. Tot welke nieuwe ideeën leidt dit gesprek voor het beantwoorden van de vraagstelling?

We hebben daarna nagedacht over relevante thema’s die we op vrijdag verder zouden uitwerken.
Deze exercitie hebben we afgewisseld met een vraaggesprek met de burgemeester van Terschelling. Leidt dit gesprek tot inzichten die een bijdrage kunnen leveren aan het beantwoorden van de vraagstelling?

Na de lunch hebben we een verwonder-wandeltocht gehouden richting het strand. Rust en ontspanning zijn belangrijk voor leren en ontwikkelen. Nadat we teruggekeerd waren in Ieders Plak, hebben we thema’s verder besproken, gepresenteerd en een voorlopige keuze gemaakt voor het thema waar we de dag erna mee aan de slag gingen.

Prototypes maken

Prototype labOp vrijdag zijn we gestart met het definitief maken van een keuze voor een thema. Ik heb me met een aantal mensen bezig gehouden met het thema ‘Leersafari’. Dit is wellicht een jeukwoord, maar wel bruikbaar voor wat we wilden. Addy vroeg ons onder andere om een vel papier drie keer te vouwen zodat er acht vakjes ontstaan. In elk vakje moesten we een tekening maken van iets waarvan we een prototype wilden uitwerken. De eerste vakjes heb je zo vol. Maar vervolgens moet je echt gaan nadenken (en dat is de bedoeling).

Daarna zijn we in teams een prototype gaan maken. Daarbij werk je aan de hand van diverse materialen een idee uit, en dat spiegel je aan de realiteit. Je houdt ideeën echter overeind, ondanks ‘ja, maar’s’. Eventueel ontwikkel je alternatieven voor het idee.

Het gaat niet om filosofische verhalen, wees operationeel.

Hoe kan een organisatie als ROC Nijmegen dit idee gebruiken ten einde deze vraag te kunnen beantwoorden? Je moet vertrouwen hebben dat je het prototype kunt maken (creative confidence).

We zijn enthousiast aan de slag gegaan. Ons groepje dus met de leersafari. Daarbij hebben we drie onderdelen uitgewerkt:

  1. Het inventariseren van interviewvragen waarmee studenten bevraagd kunnen worden naar verbeterpunten.
  2. Het idee van de spoorzoeker. Een spoorzoeker gaat voor een team op allerlei manieren aan de slag met het zoeken naar antwoorden/oplossingen ten behoeve van de verbeterpunten. De spoorzoeker gaat hiermee terug naar het team. Twee resultaten waren: een wervingstekst voor spoorzoekers en een storyboard voor een video waarmee duidelijk wordt gemaakt wat het doel is van een spoorzoeker.
  3. Het inrichten van een soort laboratorium waar het team onder leiding van een facilitator antwoorden/oplossingen ten behoeve van de verbeterpunten kan uitwerken. Dat kunnen zij doen door prototypes te ontwikkelen, instructies te krijgen van experts, samen ervaringen uit te wisselen, op werkbezoek te gaan bij andere teams (intern en extern) en daar verslag van te doen via video, enzovoorts. We hebben enkele opstellingen gemaakt en gefotografeerd. De facilitator is een lid van een team. De facilitator wordt hierop voorbereid via een leertraject. We hebben ook een opzet gemaakt van dit leertraject.

Daarna hebben we de prototypes aan elkaar gepresenteerd. Deze werden becommentarieerd door mensen van ROC Nijmegen.
Vervolgens hebben we nog gekeken welke niet ideeën niet zijn doorontwikkeld maar wel mee genomen moeten worden. Toen was het tijd om naar de boot te gaan.

Ik ben met weinig verwachtingen naar deze Gnimmel gegaan. Maar wel vol vertrouwen dat ik een goede tijd zou hebben, en geïnspireerd zou worden. Ik ken Addy en Annemarie namelijk al vele jaren. Dit vertrouwen is weer waargemaakt.

Ik vond het een leuke, inspirerende tweedaagse. Ik heb nieuwe mensen leren kennen, en nieuwe ideeën opgedaan. De sfeer was prima en ontspannen. Terschelling is ook een heerlijke plek om even los te komen van de dagelijkse realiteit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.