Virtual reality wordt nog authentieker

Vanaf 28 mei 2020 is het mogelijk om handen en vingers te gebruiken bij virtual reality (handtracking). Als je tenminste beschikt over de VR-bril Oculus Quest. Heeft dit toegevoegde waarde voor leren en ontwikkelen? Volgens mij wel.

Tot nu toe kon je bij VR niet uitsluitend je handen gebruiken om tactiele handelingen uit te voeren.  Je had speciale controllers nodig om een voorwerp op te pakken of iets aan te raken. Ik heb bijvoorbeeld ooit onderdelen van een machine op een virtueel boorplatform vervangen door middel van twee plastic controllers.

Binnenkort heb je echter alleen je handen nodig. Ingebouwde camera’s volgen dan je handen en vingers. Deze functie komt vanaf 28 mei 2020 beschikbaar voor de Oculus Quest. Oculus experimenteert al langer met deze mogelijkheid. Het is te verwachten dat ook andere aanbieders deze functie zullen gaan toepassen.

Volgens mij heeft deze functie zeker toegevoegde waarde voor leren en ontwikkelen. Je kunt bepaalde vaardigheden meer levensecht oefenen. Denk aan opereren, masseren, assembleren en monteren. Op deze manier zou je ook weleens effectiever kunnen leren. Het maakt nogal wat uit of je iets via controllers moet doen, of op een meer natuurlijke manier met je handen. Overigens wordt het leerzame effect ook beïnvloed door de feedback die je krijgt van de applicatie. En aan goede feedback ontbreekt het nogal eens binnen VR-applicaties.

Uiteraard gaat het ook om situaties waarin oefenen in een VR-situatie sowieso opportuun is. Denk aan gevaarlijke situaties, lastig te bezoeken omgevingen of als je normaliter geen kans hebt om veel te oefenen.

Bron: VR-bril Oculus Quest volgt vanaf 28 mei je handen en vingers

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.