Vloggen en onderwijs

Vloggen is een behoorlijk ‘hot’ item. Volgens mij is het als onderwerp en werkvorm relevant voor het onderwijs.

Marcus Butler
“Marcus Butler” by Gage Skidmore. Licensed under CC BY-SA 2.0 via Commons

StukTV, beautygloss en Enzo Knol. Drie voorbeelden van vloggers die op dit moment -en het kan snel verkeren- vreselijk populair zijn onder Nederlandstalige jongeren. Vloggen is bloggen via video. Heel vaak in de vorm van een dagboek in videovorm.

Elsevier typeerde vloggers op 1 april jongstleden als volgt:

Ze zijn voor anderen een autoriteit – een bron van kennis – die op een heel persoonlijke manier toegang biedt tot een complexe wereld van kale, ongezellige data. Het mogen dan autoriteiten zonder diploma’s zijn, het zijn wel autoriteiten van vlees en bloed. En blijkbaar is daar behoefte aan.

Ook Antero Garcia stelt dat veel jongeren vlogs gebruiken om keuze te maken over welke informatie zij vergaren over popcultuur, nieuws en trends. Het maken en publiceren van vlogs gaat dankzij mobiele technologie en platforms als YoUTube heel eenvoudig. Maar je moet wel zorgen voor een eigen stijl, creativiteit, actuele onderwerpen en interactie met kijkers. Volgens Garcia sla je steil achterover van de diversiteit (waar TV niet mee kan concurreren), en de vluchtigheid van de inhoud. Verder stelt hij onder meer:

While vlogging is a multimodal form of communication, it might also be a return to an oral tradition.

“Tekst” krijgt volgens hem een nieuwe betekenis, waarbij we ons goed moeten realiseren dat geschreven tekst voor jongeren minder belangrijk wordt om mee te communiceren.

Volgens Antero Garcia zouden docenten jongeren moeten ondersteunen bij het maken van vlogs, en bij het cureren van de kanalen die zij gebruiken (en waar zij van kunnen leren). Spreek dus met jongeren over de inhoud van vlogs.

Verder trekt hij een parallel met de Wet van Moore over de groei van het aantal transistors en de ontwikkelingen binnen de jeugdcultuur. De variëteit en diversiteit aan vlogs is daarbij immens.

An implication of a pop-culture version of Moore’s Law is that our students will want to engage with and produce vlogs on such specific topics that our responsibility as curators of information may be stretched.

Daarnaast zouden we volgens Garcia oog moeten hebben voor en aandacht besteden aan de kapitalistische aspecten aan bloggen (YouTube is een gewoon bedrijf).

Antero Garcia focust zich op vloggen als onderwerp van digitale geletterdheid of mediawijsheid. Volgens mij kun je vloggen echter ook als werkvorm inzetten. Lerenden dus vlogs laten maken als verwerkingsopdracht, met aandacht voor reflectie. Ik heb hier eerder aandacht aan besteed.

Ik zou zelf niet zo snel vlogs gaan maken voor instructies. Volgens mij gaat dat ten koste van je authenticiteit als docent. Verder is het volgens mij ook in meerdere opzichten een hele kunst om een didactisch goede vlog te maken. Op voorhand neem ik mijn hoed af voor de docent die daar in slaagt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.