Vragen bij Over de Streep

Gisteravond heeft de KRO de eerste een aflevering uitgezonden van 'Over de Streep'. Dit programma gaat over Challenge Day. Dit is een bijzondere methode (oorspronkelijk afkomstig uit de VS), die onder meer wordt gebruikt om pesten op scholen tegen te gaan en wederzijds respect te stimuleren. De methode kent verschillende werkvormen, waarmee leerlingen worden uitgedaagd "om verborgen gevoelens naar elkaar uit te spreken". Het achterliggende idee is dat, als je elkaar beter kent, je meer respect voor elkaar krijgt.

Wellicht het meest confronterende onderdeel is de werkvorm waarbij een begeleider een vraag stelt aan de groep leerlingen (maximaal 100), en zij moeten antwoorden door over een streep te stappen. Bijvoorbeeld: stap over de streep als je ooit op deze school gepest bent?

Verleden jaar heeft de KRO al een documentaire over deze methode uitgezonden. De Challenge Day werd toen bij het IJburgcollege in Amsterdam toegepast.

Op de website van Challenge Day vind je meer informatie over de formule (opmerken-kiezen-doen), de voorbereiding en inbedding in het onderwijs. Zo is er veel aandacht voor nazorg, en is er op elke vier leerlingen één volwassen begeleider. Ook lees je hier positieve (Amerikaanse) testimonials. Edvard Houtkoop is deelschoolleider bij het IJburg College en tweette mij vanochtend, hoe hij terugkijkt op de Challenge Day:

Positief, ook de tweede keer afgelopen voorjaar. Waardevolle dag ook voor jezelf. Moet wel passen binnen rest leerlingbegeleiding.

Ik vind het een boeiende aanpak. O.a. omdat het zo veel los maakt. Zie bijvoorbeeld de bedenkingen van hoogleraar Bob van der Meer. Ik zie de mogelijke kracht van deze methode, maar heb nog de volgende vragen:

  • Creëer je daadwerkelijk een veilige omgeving, ook als je de Challenge Day opneemt en uitzendt?
  • Er is sprake van redelijk veel fysiek contact (knuffels, arm om de schouder). Hoe werkt dat bij leerlingen uit culturen waar terughoudend wordt omgegaan met lichamelijk contact?
  • Wat is de impact van de uitzendingen voor de digitale identiteit van jongeren, ook op langere termijn? De uitzendingen staan immers online.
  • Ik heb de indruk dat jongeren vooraf niet wisten wat hun te wachten stonden. Is dat ethisch, met name gezien het feit dat opnames worden gemaakt van de Challenge Day?
  • Hoe waarborg je een goede inbedding binnen het onderwijs? Doe je dat niet dan kun je volgens mij juist onveiligheid creëren. Scholen zijn vaak goed in het organiseren van gebeurtenissen, maar minder goed in het organiseren van processen (denk ook aan professionalisering van docenten).
  • Kun je inderdaad in één dag een collectief creëren?
  • Werkt deze methode niet juist groepsdruk in de hand, waardoor leerlingen dingen over zichzelf vertellen die zij eigenlijk niet willen vertellen?
  • Welke persoonlijke informatie is relevant (van invloed op jouw functioneren binnen een groep) om te vertellen? Als docent en collega-leerling hoef je niet alles te weten van een leerling. Bepaalde informatie kan zelfs 'afleidend' werken of verkeerd geïnterpreteerd worden. Zijn leerlingen zelf in staat om te bepalen welke informatie relevant is?
  • In welke mate hebben leerlingen invloed op de montage van de documentaire? Kunnen leerlingen aangeven dat zij bepaalde uitspraken en fragmenten niet terug willen laten komen in de uitzending? Hebben zij bedenktijd?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. besten meneer
    ik had een vraag
    op welken zender komt het progema?
    met vriendelijke groeten Jolanda

  2. Ik vraag me inderdaad af of het kind tegen consequenties aanloopt als hij/zij op televisie (voor heel nederland) verteld heeft dat zij of hij thuis mishandeld wordt. Ik neem aan dat papa en mama dat niet ‘heel erg op prijs zullen stellen’. Het kind heeft dat in een vertrouwelijk groepje verteld van 4 personen en heeft wellicht niet door dat de camera er boven op staat. En welke nazorg zorgt ervoor dat er geen represailles zijn thuis?

  3. Dank voor de tip, heb net een stukje teruggekeken via de website. Ik denk dat het een potentieel krachtige manier van werken is, mits het ingebed is in de rest van de leerlingbegeleiding, zoals Edvard Houtkoop ook al zegt. Niet als eenmalige ludieke actie.
    Ik zag volwassenen meedoen, ik neem aan leraren. Dat vind ik erg sterk, dat kan heel goed helpen in het contact tussen leraren en leerlingen en ook leraren onderling. Ik zou er erg voor zijn, om ook reacties van leraren in het programma te laten zien, wat zij eraan gehad hebben.
    Ik mag verder aannemen dat er contracten zijn afgesloten met de school en de leerlingen om toestemming te geven voor uitzending. Ik neem ook aan dat leerlingen hier vrijwillig aan meegedaan hebben. Er zijn wel ergere zaken die getoond worden op tv. De gesprekken van de presentator met leerlingen tussendoor vond ik integer. De hele sfeer is nogal gefocused op uitmelken van emoties, maar goed dat is het genre.
    Als het ertoe leidt dat het onderwijs meer mogelijkheden leert gebruiken om elkaar beter te leren kennen en een (h)echte leergemeenschap te vormen, lijken er mij niet veel bezwaren tegen zo’n programma. Zo lang het niet gepropageerd wordt als DE methode die IEDEREEN moet gebruiken…

  4. @Jolanda: Donderdagavond, Nederland 1, 21.30 uur.
    @Ingrid: Inderdaad. Hoewel ik niet gezien heb dat een leerling vertelt thuis mishandeld te worden.
    @HartgerWassink: docenten zijn aanwezig, net als hulpverleners. In de testimonials komen docenten (en ouders) aan het woord. Verder neem ik ook aan dat toestemming gegeven is om opnames te maken. Maar mijn vraag gaat een stap verder. Er komen idd ergere zaken op TV. Toch zij bepaalde ontboezemingen best heftig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.