Vygotsky en de persoonlijke leeromgeving

In een zeer uitvoerige blogpost probeert Graham Attwell een verband te leggen tussen de opvattingen van de in 1934 overleden Lev Vygotysky en de hedendaagse persoonlijke leeromgeving.

Volgens Attwell ondersteunt een persoonlijke leeromgeving individueel en samenwerkend leren in diverse contexten. Daarnaast bevordert de persoonlijke leeromgeving de autonomie van lerenden, en hun vermogen om zelf invloed uit te oefenen op het eigen leren. Een persoonlijke leeromgeving bestaat uit artefacten. Volgens Vygotsky zijn artefacten altijd cultureel, historisch en institutioneel bepaald. Je zou dus kunnen zeggen dat een persoonlijke leeromgeving (en ook een elektronische leeromgeving) nooit 'neutraal' is. Dat wil zeggen: een leeromgeving gaat altijd uit van bepaalde veronderstellingen over kennisontwikkeling en leren (bijvoorbeeld van een onderscheid tussen experts en 'onwetenden').

Vygotsky ging ervan uit dat leren een sociaal proces is. Leren doe je samen met anderen, onder meer met hen die meer kennis hebben (‘More Knowledgeable Others’). Een essentieel element hierbij is de zone van naaste ontwikkeling: met de nodige ondersteuning, en in dialoog met anderen, kunnen lerenden leerprestaties realiseren waartoe zij autonoom niet in staat zijn. Attwell schrijft over de relatie tussen de persoonlijke leeromgeving en de zone van naaste ontwikkeling (ZPD) onder meer:


The role of a Personal Learning Environment may be not only that of a tool to provide access to ‘More Knowledgeable Others’ but as part of a system to allow learners to link learning to performance in practice, though work processes. And taking a wider view of artefacts as including information or knowledge accessed through a PLE, reflection on action or performance may in turn generate new artefacts for others to use within a ZPD.


Hij benadrukt daarbij het belang van artefacten van een persoonlijke leeromgeving die de lerende in staat stellen modellen en concepten te visualiseren en te representeren. Ook zou de persoonlijke leeromgeving gereedschappen moeten hebben die de lerende stimuleert op een betekenisvolle manier te reflecteren.

Graham Attwell maakt duidelijk dat je heel wat eisen moet stellen aan het ontwerp van een persoonlijke leeromgeving, wil sprake zijn van 'sociaal leren' zoals Vygotsky dat heeft bedoeld. Ik denk daarbij niet eens zo zeer aan functionaliteiten (tools), maar vooral aan templates die lerenden structuur en houvast bieden om te komen tot een dialoog en reflectie. Met het louter combineren van web 2.0-applicaties ben je er overduidelijk niet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.