Waar kun je chatbots binnen Learning & Development voor gebruiken?

Toepassingen als Apple’s Siri, Amazon Alexa en Google Asssistant zorgen ervoor dat we een steeds beter voorstellingsvermogen krijgen van wat chatbots zijn en kunnen. Binnen het onderwijs worden chatbots sporadisch gebruikt. Ook op het gebied van Learning & Development (L&D) lijkt er geen ontkomen meer aan.

Steven Boiler bespreekt vier mogelijke toepassingen van chatbots op het gebied van L&D, nadat hij eerst is ingegaan op begrippen artificiële intelligentie, machine learning en chatbots (eenvoudige computerprogramma’s die geschreven of gesproken patronen op het gebied van natuurlijke taal kunnen begrijpen en er op kunnen reageren).

Boiler stelt dat de toepassing Siri aanvankelijk erg beperkte mogelijkheden had. Bij chatbots voor L&D kun je je het beste focussen op een beperkte toepassing en de verwachtingen helder communiceren. Toepassingen zijn dan:

  1. Gebruik stemgestuurde chatbots waar lerenden vragen aan kunnen stellen over een product of proces om snel antwoorden te kunnen krijgen. Vooral geschikt voor lerenden die onderweg zijn .
  2. Gebruik chatbots om standaard vragen van lerenden via een chatscherm of sms te beantwoorden. Lerenden zouden daarvoor niet ingelogd hoeven te zijn in een leermanagementsysteem. Vragen die niet beantwoord kunnen worden, worden automatisch doorgestuurd.
  3. Gebruik chatbots om bij de start van een training, cursus of opleiding lerenden vragen te stellen waarmee hun voorkennis in kaart wordt gebracht en geactiveerd. De chatbot presenteert vervolgens een leertraject ‘op maat’, op basis van de antwoorden.
  4. Gebruik een chatbot om gesproken en geschreven vragen te stellen, en de antwoorden van lerenden vast te leggen. Dat kan zelfs in de vorm van een quiz. Lerenden kunnen daarmee ook checken of zij het geleerde hebben begrepen. De chatbot geeft ook feedback op basis van de antwoorden.

Deze toepassingen worden ook dikwijks in het kader van onderwijs genoemd. Met uitzondering van de eerste toepassing, betreft het gebruik in het kader van formeel leren.
Voor de laatste toepassing hebben we natuurlijk al digitale toetsen. Toepassing drie wordt gefaciliteerd door adaptieve technologie en vraagt een behoorlijke dosis aan intelligentie.

De eerste twee toepassingen zijn vooral ondersteunend, ook voor docenten/opleiders.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.