Waar moeten traditionele universiteiten zich in onderscheiden?

Emeritus hoogleraar Alan Slavin denkt dat traditionele universiteiten (‘bricks-and-mortar‘) alleen kunnen overleven door meer aandacht te besteden aan persoonlijke interactie. Ik denk echter dat het concept ‘persoonlijke interactie’ ook aan verandering onderhevig is.

Conventionele universiteiten kunnen zich ten opzichte van open education-initiatieven als MITx niet op het gebied van content onderscheiden. Zij moeten zich onderscheiden, meent Slavin, op basis van de voordelen van ‘face-to-face‘-contacten.

Studenten moeten de gelegenheid hebben om gestructureerd over leerstof te discussiëren, terwijl de leerstof geïnstrueerd wordt. Peer instructie is volgens hem daar een voorbeeld van. In zijn artikel ligt hij deze didactische aanpak kort toe. Studenten discussiëren daarbij over ‘concept-intensive‘ vragen, en stemmen uiteindelijk over het antwoord. De docent neemt daarbij een terughoudende positie in. De docent structureert de discussie en verheldert o.a. misconcepties. Hij schrijft vervolgens:

Research has shown that the conceptual understanding of students taught interactively improves twice as much as when they are taught with conventional lecturing, even for superb lecturers

Daarnaast is het volgens Slavin van belang om leerervaringen, opgedaan buiten ‘de klas’, te integreren binnen het onderwijs. Hij vindt het daarbij ook belangrijk om de mogelijkheden die ICT biedt om face-to-face interacties te versterken, te benutten. Bijvoorbeeld door studenten een essay in één minuut te laten schrijven over wat zij vandaag hebben geleerd, en welke vragen zij nog hebben. Dit essay wordt vervolgens geplaatst op een online forum. De docent gaat hier dan de volgende keer kort op in.

Ik vraag me af of Slavin niet voorbij gaat aan het feit dat technologie voor synchrone communicatie steeds krachtiger wordt. Daardoor wordt het verschil in beleving met face-to-face contact veel kleiner, en reduceert mogelijk tot nul. Online interactie wordt steeds persoonlijker, ook omdat we steeds meer gewend zijn om via ICT met elkaar te communiceren. De didactische toepassingen, waarin Slavin terecht meer waarde ziet, kunnen ook online worden uitgevoerd. Je ziet ook dat instellingen die online hoger onderwijs verzorgen, steeds vaker en intensiever gebruik maken van persoonlijke en groepsinteractie. Bij ‘open education’ gaat het daarbij vaak om betaalde services.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.