Waarom en hoe onderwijsinstellingen van digitale leeromgeving veranderen

Bijna twintig jaar geleden implementeerden onderwijsinstellingen voor het eerst elektronische leeromgevingen. Op dit moment overweegt een aantal om over te stappen naar een andere digitale leeromgeving. Wat zijn redenen van instellingen, en welke tips heeft men voor anderen?

LMSHow colleges make the big LMS switch beschrijft redenen van zes onderwijsinstellingen die de laatste jaren de overstap hebben gemaakt naar een nieuwe digitale leeromgeving. Deze redenen hebben voornamelijk te maken met:

  • De kosten van de bestaande digitale leeromgeving stijgen sterk.
  • De bestaande digitale leeromgeving is onvoldoende in staat om een grote diversiteit aan programma’s en leeractiviteiten te faciliteren. Bovendien ontbreken belangrijke functionaliteiten.
  • De bestaande digitale leeromgeving is onvoldoende in staat recente ontwikkelingen bij te houden, zoals het gebruik van mobiele technologie.
  • De bestaande digitale leeromgeving is onvoldoende in staat de groei van de organisatie of van onderwijsprogramma’s bij te houden.
  • De instelling wil het aantal digitale leeromgevingen binnen de organisatie reduceren.

Verder gaat deze bijdrage beknopt in op hoe het selectieproces heeft plaatsgevonden, en waarom een switch de moeite waard was. Daarbij valt op dat een breed scala van belanghebbenden betrokken is bij het formuleren van wensen en eisen, en bij het selecteren van producten. De University System of Georgia heeft 310.000 gebruikers zelfs toegang gegeven tot vijf digitale leeromgevingen en hen drie maanden later om hun mening gevraagd.

Integratie van externe applicaties en mobiele toepassingen blijken belangrijke selectiecriteria. Tenslotte valt op dat instellingen met vergelijkbare wensen uitkomen bij verschillende digitale leeromgevingen. Bovendien gaat het om ‘all-in-one’ systemen, waarbij wel gebruik wordt gemaakt van integratie met andere leertechnologieën.

Het artikel bevat ook een aantal tips:

  • Ontwikkel eerst een strategie op het gebied van leren, voordat je een (nieuwe) digitale leeromgeving implementeert.
  • Kijk eerst of je niet beter aanvullende leertechnologieën kunt implementeren, voordat je overgaat naar een grootschalige verandering.
  • Vorm vroeg in het najaar een evaluatieteam. Start het traject vroeg in het academische jaar. Daarna zijn medewerkers druk met het onderwijs.
  • Kijk niet te veel naar functionaliteiten bij de selectie van een digitale leeromgeving, maar hanteer een meer strategische benadering (lange termijn behoeften en doelen).
  • Laat lerenden een centrale rol spelen bij de discussie over een nieuwe digitale leeromgeving.
  • Maak gebruik van ondersteuning in de vorm van werkplekondersteuning en begeleiding. Deze ondersteuners moeten over een gezonde dosis relativeringsvermogen beschikken.
  • Schakel externen in die de instelling een spiegel kunnen voorhouden bij het bepalen van criteria voor de evaluatie van digitale leeromgevingen.
  • Maak gebruik van een projectplan dat specifieke en verschillende behoeftes ondersteunt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ik heb het artikel niet gelezen, maar mis in jouw stukje wel het feit dat veel dure elo’s bij lange na niet ingezet/gebruikt worden zoals ze ooit gemaakt/bedacht zijn. Veelal zijn het verlengstukken van opslagplaatsen. Dat komt volgens mij nkg steeds doordat niet alle gebruikers digitaal vaardig genoeg zijn om goede keuzes mbt inzet ELO te kunnen maken. Ik zou dus bij tips altijd scholing opnemen. Ook de ondersteuning bij uitfaseren van de ene leeromgeving en implementatie van de andere biedt juist grote kansen om slagen te maken met digitale vaardigheden docenten en studenten. Mooi kans toch?

  2. Er wordt juist gefocust op werkplek leren en ondersteuning, in plaats van de klassieke vormen van scholing!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.