Waarom tijd- en plaatsonafhankelijk leren in het MBO?

Vanavond heb ik op verzoek een presentatie verzorgd over tijd- en plaatsonafhankelijk leren dat gefaciliteerd wordt met ICT.

Ik maak sinds ongeveer anderhalf jaar deel uit van de Raad van Advies van Sintlucas. We komen een aantal jaren bij elkaar om met het College van Bestuur van deze MBO-instelling van gedachten te wisselen over relevante ontwikkelingen. Vanavond ging het onder meer over ICT voor tijd- en plaatsonafhankelijk leren.

In mijn aftrap ben ik ik ingegaan op twee vragen:

  1. Voor welk probleem is tijd- en plaatsonafhankelijk leren een oplossing? Daarbij ben ik ingegaan op de ‘business drivers’: externe factoren die van invloed zijn op Sintlucas, en die leiden tot een koersverandering op gebied het onderwijs. Sintlucas werkt bijvoorbeeld op twee locaties. Beschikt de organisatie ook over docenten met de nodige specialismen op beide locaties?
  2. Welke manier van leren leent zich voor tijd- en plaatsonafhankelijk onderwijs? Sintlucas is immers een grafische vakopleiding, waarbij lerenden ook veel in de praktijk werken en leren. Hoe kun je hen met ICT daarbij ondersteunen? Welke van de elf vormen van technology enhanced learning zijn relevant voor Sintlucas?

Ik heb een en ander aan de hand van voorbeelden geïllustreerd.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.