Waarom virtual reality voor leren gebruiken?

Mede dankzij de zogenaamde cardboards en smartphone apps is er de nodige belangstelling voor het gebruik van virtual reality voor leren. De vraag is natuurlijk: waarom zou je deze technologie binnen onderwijs en opleidingen inzetten? Voor welk probleem is VR een oplossing?

VRVirtual reality bestaat al vele jaren. De laatste tijd komt dit fenomeen echter steeds meer onder handbereik van docenten en lerenden. Pierre Gorissen spreekt echter terecht de hoop uit dat we moeten blijven nadenken over de vraag wanneer VR echt meerwaarde heeft boven real life ervaringen.

Zeker ook in het onderwijs, want anders is de hype weer niet te overzien.

Volgens Donald Clark zijn er drie hoofdredenen om VR binnen het onderwijs in te zetten.

  1. De wereld is 3D, niet 2D. Met andere woorden VR kan leren meer authentiek, realistisch en betekenisvol maken.
  2. VR is een medium, geen gadget. VR is een fundamenteel andere manier om de wereld te representeren dan papier, audio of beeldscherm. Je gelooft dat je in die andere omgeving bent. En dat kan bijvoorbeeld een natuurwetenschappelijke wereld of historische wereld zijn. Bovendien kun je in een gesimuleerde maar realistische omgeving vaardigheden oefenen.
  3. De belangrijkste leerpsychologische principes kunnen in VR worden toegepast (aandacht trekken, emotie oproepen, betrokkenheid genereren, doen, transfer, oproepen van kennis).

VR biedt wat mij betreft vooral toegevoegde waarde als je niet in staat bent naar de echte wereld te gaan. Bij geschiedenis ligt dat voor de hand, maar ook bij situaties als het menselijk lichaam of een koraalrif. Wat mij wel opvalt aan de cardboard-toepassingen, is dat veel van Clark’s leerpsychologische principes daar niet in naar voren komen. Je bent vaak een passieve toeschouwer in een fraai gemaakte omgeving. Dat is onvoldoende om echt van te leren.

De echt leerzame VR-toepassingen -zoals een vluchtsimulator- zijn op dit moment minder toegankelijk voor het onderwijs, terwijl de toegankelijke VR-toepassingen vooralsnog nog niet echt leerzaam zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Wilfred, mocht je een toepassingen in de onderwijspraktijk willen zien (al dan niet door een VR-bril), dan ben je welkom bij Avans ATGM. Mijn collega kan je dan meenemen in de projecten die nu lopen en in het onderwijs gebruikt (of: gaan) worden. Je weet me te vinden, Mirjam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.