Wanneer de duurzame invoering van een LMS bedreigd wordt

Een leermanagement systeem (LMS) invoeren is één. Een LMS duurzaam invoeren is wat anders. Allison Bickford ziet acht indicatoren die er op wijzen dat de blijvende adoptie van een LMS risico's loopt.

  • Er worden geen key performance indicatoren gemeten en bereikt. Ik heb al eens eerder aangegeven dat het op voorhand vragen om een business case innovatie kan belemmeren. Maar als je bij bredere inbedding niet kunt aangeven wat de toegevoegde waarde is van een LMS, dan bedreigt dat ook een duurzaam gebruik.
  • Er wordt niet regelmatig gemeten hoe het LMS wordt gebruikt. Bickford pleit voor wekelijkse rapportages. Dat lijkt me wat overdreven. Maar maandelijks of minimaal elk kwartaal wil je toch wel weten hoe je LMS wordt gebruikt. Ook nu geldt dat je een LMS wel de tijd moet geven om zich te bewijzen, en moet je acties ondernemen om het gebruik te bevorderen.
  • Er wordt niet regelmatig gerapporteerd over en actie ondernomen ten aanzien van de uitval uit e-learningcursussen. Een LMS is immers vooral bedoeld voor het organiseren en monitoren van het leren.
  • Metadata worden niet regelmatig onder de doel genomen. Persoonlijk vind ik dit signaal niet het grootste probleem.
  • Het LMS is de laatste twee jaar niet geupgraded. Stilstand is inderdaad achteruitgang als het systemen betreft.
  • Technische beperkingen, die bij de implementatie zijn geconstateerd, zijn niet aangepakt.
  • Er wordt niet verder gesproken over de strategie rond het LMS, bijvoorbeeld als het gaat om de invloed van mobiele technologie.

Volgens mij kun je hier gemakkelijk indicatoren aan toe voegen. Bijvoorbeeld als een directie of bestuur zich niet meer strategisch bemoeit met het LMS, of als issues op het gebied van processen en 'mensen & cultuur' -die bij de implementatie zijn gesignaleerd- niet worden opgepakt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Het klinkt misschien raar, maar op basis van persoonlijke ervaring ontbreekt m.i. ook de ‘marketing van een LMS’ bij de duurzame invoering. Het promoten van een LMS draagt bij aan het wegnemen van weerstand en het in het vizier houden van de mogelijkheden van het LMS. Zo’n voorbeeld is bijvoorbeeld ook het communiceren over het verhelpen van de technische beperkingen en het uitvoeren van upgrades. Dit alles moet inderdaad gekoppeld zijn aan key performance indicatoren, want voor een resultaat gerichte organisatie zijn dit de belangrijkste graadmeters van succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *