Wanneer moet je social media inzetten voor leren? (#in)

Dankzij social media beschikken we over een nieuwe verzameling gereedschappen die we voor leren kunnen inzetten. De vraag is alleen wanneer moeten we social media inzetten voor leerdoeleinden? Die vraagt probeert Michele B. Medved te beantwoorden in When to Use Social Media for Learning. Medved maakt daarbij een onderscheid in:

  • Leren zodat medewerkers productiever worden. In deze fase kunnen nieuwe medewerkers social media bijvoorbeeld inzetten voor reflectie op de -voor hen nieuwe- werkpraktijk. In deze fase leren nieuwe medewerkers vooral via 'formele leeractiviteiten'. Social media kunnen volgens Medved als aanvulling worden gebruikt (bijvoorbeeld als back channel of voor aanvullende discussies). Ook kan social media worden gebruikt om nieuwe medewerkers en meer ervaren medewerkers met elkaar in verbinding te brengen.
  • Leren zodat organisaties sneller in kunnen spelen op veranderingen, meer flexibel worden en betere kwaliteit bieden. Medewerkers gebruiken dan onder meer communities of practice rond bepaalde onderwerpen of thema's om kennis te ontwikkelen. Daarbij gaat het minder om beginnende medewerkers, maar om de meer deskundige, ervaren, collega's. Microblog-tools worden bijvoorbeeld ook gebruikt om kennis tussen afdelingen te delen. Social media zoals social bookmarking tools leiden er volgens Medved ook toe dat medewerkers sneller toegang krijgen tot informatie en antwoorden op hun vragen.
  • Leren om het competitieve vermogen van de organisatie te vergroten. Denk daarbij aan het gebruik van social media om grote groepen medewerkers (van nieuw tot ervaren) te laten brainstormen over nieuwe producten, verbeterde processen en een verbeterde "time to market".

In feite kun je dus altijd social media inzetten, voor tal van leerdoeleinden. Vooral echter voor overwegend informele leerprocessen, als je Medved volgt. Medved's indeling is overigens sterk gericht op een sterk competitieve (masculine) cultuur. Je kunt social media bijvoorbeeld ook gebruiken om mensen meer te betrekken bij het wel en wee van de organisatie en haar medewerkers.

Daniel Burrus geeft in Social Network Tools that Boost Your Business een handig en beknopt overzicht van mogelijke social media en hun toepassing voor een andere manier van werken (dat hij modieus Business 2.0 noemt). Het mooie van deze voor de rest weinig diepgravende, niet-kritische, samenvatting is de illustratie via praktijkvoorbeelden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.