Wat betekent het “app-internet” voor het onderwijs? (#in)

Lorentz Stout heeft vandaag op Frankwatching een geslaagde poging ondernomen om een relevante internetontwikkeling te beschrijven: het gebruik van eenvoudige "vaak single task-georiënteerde programmaatjes" die  slim gebruik maken van het internet en van eigenschappen van het betreffende toetsel. 

Deze 'apps' gebruik je op smartphones, tablet pc's (zoals de iPad) en sinds kort ook op MacBooks (ik voorspel dat er ook apps voor niet-Apple producten zullen komen). Via internet -dankzij cloud computing- zijn deze programma's op verschillende apparaten ook met elkaar verbonden. Ter illustratie: ik gebruik ReadIt Later als app op mijn Macbook, iPhone en iPad. Als ik een artikel op mijn iPad als 'gelezen' markeer, dan synchroniseert ReadIt Later dit met mijn andere apparaten.

Voor sommige functionaliteiten (zoals Twitter en Evernote) maak ik nog praktisch uitsluitend gebruik van apps. Het gebruikersgemak ervan is groter dan bij de web-based versie van het programma, ook al is de functionaliteit ervan veelal beperkter. Voor lerenden en onderwijsgevenden werken 'apps' dan ook drempelverlagend als het gaat om het gebruik van ICT in het onderwijs.

Ik herken dus de ontwikkeling van het 'app-internet', die Stout beschrijft. Maar ik zie voor het onderwijs ook nog wat hobbels op de weg. In de eerste plaats vraag ik me af of de Nederlandstalige educatieve markt interessant genoeg is voor de ontwikkeling van specifieke 'onderwijs-apps'. Ik durf daar geen harde uitspraken over te doen, omdat ik geen zicht heb op de ontwikkelkosten van die apps. Het aantrekkelijke van apps is op dit moment dat je geen dure software hoeft aan te schaffen, maar dat je kunt volstaan met de aanschaf van goedkope apps die massaal worden gekocht (en daardoor goedkoop kunnen blijven).Veel van de bestaande apps kunnen uiteraard al voor leerdoeleinden worden gebruikt.

Op de tweede plaats zijn apps vaak nog niet platformonafhankelijk. De apps die ik gekocht heb voor mijn iPad kan ik niet op een andere tablet PC gebruiken, mocht ik ooit willen switchen. Dit kan onderwijsinstellingen en lerenden op kosten jagen.

Op de derde plaats vraagt het 'app-internet' om een andere benadering van het beheer van ICT. In zijn bijdrage voorspelt Stout o.a. ook dat deze ontwikkeling nogal wat vraagt van de ICT-afdeling. Daarbij gaat hij sterk uit van een sterk gecentraliseerde ICT-functie.

Ik denk persoonlijk dat het 'app-internet' een dergelijke sterk gecentraliseerde ICT-functie onbeheersbaar en onhoudbaar maakt. Je zult het beheer van computers veel meer in handen van de gebruiker moeten geven, en je beperken tot enkele centraal beheerde applicaties. Het is immers ondoenlijk om de snelle doorlooptijd van de versies van apps vanuit een centrale dienst bij te benen.

Dit vraagt overigens niet alleen een verandering van de ICT-functie van onderwijsinstellingen, maar ook een grotere mate van deskundigheid van de eindgebruiker als het gaat om het basale beheer van hun apparatuur (bring your own technology). Het zal dan ook nog wel even duren voordat sprake is van 'app-onderwijs'.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Een aantrekkelijke app gekoppeld aan een digitale leeromgeving zou zeker drempelverlagend werken. Eindeloze mogelijkheden, helaas nog weinig ambitie #MBO #ICT

  2. Leuke reactie & toevoeging op mijn stuk van gister! En bedankt voor complimenten. Het onderwijs zal inderdaad ook zeker niet de makkelijkste en eerste branche zijn die hier vol in mee gaat. Denk overigens wel dat de Nederlandse markt ook groot genoeg is voor NL-gericht onderwijsapps. Er is nu toch ook voldoende NL-gerichte software voor pcs? Een app kost niet meer tijd dan het maken van een pc-product. Voor scholen zelf zal het wel buiten de budgetten liggen, maar landelijke onderwijspartijen zullen hier vast wel mee bezig gaan!
    Over het beheer in handen van gebruikers ben ik het toch wel eens hoor. ICT-afdelingen moeten het echter wel faciliteren en zelf ook snappen. Zeker bij grotere bedrijven speelt dit natuurlijk een rol.

  3. e-learning zou veel vaker toegepast kunnen worden in het onderwijs. Helaas zie dat nog te weinig. In het bedrijfsleven wordt dit veel vaker. Zij gebruiken online applicaties ter ondersteuning van hun opleidingen. Ik denk dat de houding opener zou moeten worden. Het onderwijs kan namelijk veel profijt hebben van het internet.

  4. @Jjriedijk: wel ambities, onvoldoende vertaling naar de praktijk.
    @Lorenzo Stout: Graag gedaan, en dank voor de aanvulling.
    @BHV cursus: de toepassing van e-learning in het bedrijfsleven moet ook niet worden overdreven.
    @Elbert: dank voor de toevoeging. Handig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.