Wat heb je nu aan LinkedIn? (#in #elzrg11)

Tom Klinker verzorgde tijdens het congres e-learning en sociale media in de zorg een presentatie over LinkedIn. Nu gebruik ik LinkedIn al intensief, maar heb nog nooit een sessie over dit sociale medium bijgewoond. Ik was dus nieuwsgierig of ik nog wat kon leren van Tom. Dat was inderdaad het geval.

Veel mensen zitten op LinkedIn, maar weten vaak niet wat zij er mee aan moeten. Veel mensen hebben een account genomen, omdat anderen het ook deden.

Tom gebruikt LinkedIn alleen om vindbaar te zijn. En je doet dat door oprecht, consequent en congruent kennis te delen. Door mensen te helpen. Mensen gaan jou dan zoeken. Klinker probeert als eerste vragen te beantwoorden. 

Je kunt via contacten van een ander, de tweede lijn, in contact komen met anderen. Offline is dat niet mogelijk. LinkedIn is vooral een platform voor zakelijke contacten. Tom stelt altijd de vraag: "Leuk dat je mij uitnodigt, wat kunnen wij voor elkaar betekenen?" Op basis daarvan accepteert hij uitnodigingen. Hij adviseert ook om de standaard boodschap te vervangen door een persoonlijke boodschap. (Persoonlijk kijk ik altijd naar het profiel en naar de relaties van iemand, als ik een uitnodiging krijg van iemand. Op basis daarvan beslis ik of ik een uitnodiging accepteer.)

Hoe je met sociale netwerken omgaat, is heel persoonlijk. Tom Klinker gebruikt Facebook bijvoorbeeld puur privé, LinkedIn zakelijk. Je doelgroep bepaalt uiteindelijk met welk sociaal medium je aan de slag moet.

Verder benadrukt hij dat informatie die over jou op LinkedIn staat, moet kloppen met de indruk die je van iemand persoonlijk hebt. Als individu moet je een netwerk om je heen bouwen van informatie die kloppend is. Zorg ook dat je sociale netwerkaccount met elkaar verbonden zijn.

 Tom Klinker gebruikte in het verleden privé een Twitteraccount, en vanuit zijn organisatie een zakelijk account. Toen zijn naam een 'brand' werd, heeft hij het privéaccount open gesteld. Een persoonlijke 'brand' neerzetten, kost tijd. Het onderhouden kan prima geïntegreerd worden in je werk.

Instellingen moeten vaak beter nadenken over wat ze met het netwerk, bijvoorbeeld met een groep binnen LinkedIn, willen. Het geven van ondersteuning van mensen hoe ze sociale media kunnen gebruiken met toegevoegde waarde, werkt beter dan het verbieden.

Klinker adviseert dat je je LinkedIn-profiel toekomstgericht invult. Dus dat je niet alleen aangeeft wat je gedaan hebt. Welk doel wil je er mee gebruiken? Hij heeft bijvoorbeeld heel vaak bepaalde woorden zoals LinkedIn en marketing ingevuld, omdat Google rekening houdt met woorddichtheid.

Hoe ga je om met aanbevelingen? Het doen van aanbevelingen past niet zo goed binnen de Nederlandse cultuur. Aanbevelingen bieden vooral meer informatie. Aanbevelingen werken het beste als ze afkomstig zijn van klanten of oud-collega's. Aanbevelingen op diensten zijn volgens hem ook waardevoller dan aanbevelingen op de persoon. Hij heeft daarom ook een aparte LinkedIn-pagina voor zijn bedrijf.

Als je heel lang bij een bepaalde organisatie werkt en wilt werken, heb je vaak minder belang bij LinkedIn dan als je zzp'er of adviseur bent. De vraag is echter hoeveel medewerkers jarenlang bij dezelfde organisatie werken.

Tips:

  • zorg voor een volledig profiel
  • kijk goed wie je accepteert
  • wees eerlijk
  • communiceer naar degene die je uitnodigt
  • je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen (als je een profiel aanmaakt op het moment dat je nieuw werk zoekt, ben je te laat)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.