Wat is jouw voorkeur voor (e-)leren? (#in)

Bert De Coutere's blogpost Manon Ruijters' learning preferences is voor mij een hernieuwde kennismaking met Manon Ruijter's onderzoek naar voorkeuren voor leren (ik heb de gepopulariseerde versie van haar proefschrift -oei, oei- grotendeels ongelezen op de boekenplank staan).

Bert vat deze voorkeuren beknopt samen. Daarnaast linkt hij o.a. naar een instrument waarmee je je voorkeuren voor leren in kaart kunt brengen, de Language of Learning. Dit instrument bestaat uit het Situgram en het Cognigram:

Het Situgram gaat in op de contexten waarin u graag leert, het Cognigram geeft aan welke denkgewoonten u heeft tijdens het leren. Het gaat in deze instrumenten over uw eigen leren, niet over het leren van anderen (leerlingen, medewerkers, en dergelijke). Het Situgram en Cognigram vormen samen uw leerprofiel.

Wat zou de relatie tussen deze leervoorkeuren (zie dia 8 e.v.) en (t)e-learning zijn? Laat ik een poging wagen:

  • Kunst afkijken. Participatie in sociale netwerken werkt gedeeltelijk. Maar het zullen vooral de online managementtrainingen -waarin veel video zit- zijn, die op deze voorkeur inspelen.
  • Participeren. Computer Supported Collaborative Learning, maar vooral deelname in communities of practice of online netwerken van professionals.
  • Kennis verwerven. Weblectures, instructievideo's (bijvoorbeeld Chefsonline.tv), de traditionele online cursus/training.
  • Oefenen. Simulaties en gaming.
  • Ontdekken. Online groepswerk. Mindmapping. Creatieve online werkvormen zoals posters maken met Glogster, og presentaties met Prezi. Ook: via Twitter en RSS 'toevallig leren'.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.