Wat je moet weten over de “flipped classroom”

The Educause Learning Initiative legt in 7 Things You Should Know About Flipped Classrooms bondig uit wat “the flipped classroom” is. Dit didactisch concept kan op verschillende manieren worden gerealiseerd, en zou wel eens effectiever kunnen zijn dan de traditionele manier van leren.

De beschrijving start met een casus beschrijving, waaruit blijkt hoe deze didactische aanpak werkt. Vervolgens bakenen de auteurs “the flipped classroom” af en beschrijven ze de werking ervan.

The value of a flipped class is in the repurposing of class time into a workshop where students can inquire about
lecture content, test their skills in applying knowledge, and interact with one another in hands-on activities. During class sessions, instructors function as coaches or advisors, encouraging students in individual inquiry and collaborative effort.

Er is niet één model voor de omgekeerde klas, stellen de samenstellers. Ze geven als voorbeeld korte lezingen van 5 tot 7 minuten, die worden afgewisseld met online toetsen om te checken of lerenden de lezingen hebben begrepen. Daarna volgt een face to face workshop.

Onder ‘Who’s doing it?‘ geeft de Educause Learning Initiative enkele praktijkvoorbeelden. Zij suggereren vervolgens dat deze aanpak didactisch wel eens effectiever kan zijn, dan het ‘gewone’ onderwijs. Doordat klassikale bijeenkomsten worden gebruikt om concepten toe te passen, kunnen docenten veel gemaakte denkfouten beter achterhalen. Bovendien bevorder je actief leren, en van en aan elkaar leren.

Nadelen zijn er ook. Deze aanpak vergt een zorgvuldige en tijdsintensieve voorbereiding. Zowel van de docent als van de lerende. Bovendien moeten lerenden erg wennen aan deze manier van leren.

De Educause Learning Initiative verwacht dat meer geavanceerde (mobiele) technologieën de omgekeerde klas meer populair zullen maken. Tegelijkertijd bewerkstelligt deze aanpak een rolverandering voor docent en lerende.

The flipped model puts more of the responsibility for learning on the shoulders of students while giving them greater impetus to experiment.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.