Wat maakt social learning tot een succes? (#in)

Volgens Marc Rosenberg maken acht ingrediënten social learning tot een succes:

  1. De technologie moet zeer gemakkelijk te gebruiken zijn.
    Voor opleiders heeft Rosenberg het volgende advies:

    Focus more on content and design and less on the latest gizmo. Partner with I.T. on technology infrastructure, platforms, policies, etc. If the technology is as easy to use as it should be, it will take care of itself.

  2. Bekwaam medewerkers in het auteurschap. Niet elke expert is even bedreven in het communiceren. Reik medewerkers daar handreikingen voor aan.
  3. Ondersteun mobiliteit. Social learning vindt bij uitstek tijd- en plaatsonafhankelijk -en just in time– plaats.
  4. Zorg ervoor dat je beschikt over een bekenisvol doel voor social learning.
  5. Bevorder dat medewerkers participatie in sociale netwerken waardevol vinden. Een gevoel 'er bij te horen' is belangrijk. Rosenberg beveelt aan:

    Set up proper incentives for participation in social learning. Help organizations carve out time for people to get involved, and not attach any negative connotations to participation (e.g., it’s not real work, just goofing off). Refrain from too much oversight to avoid a “big brother” culture. Whatever approach you take, strive to create an environment where individuals want to be a part of a network or community.

  6. Investeer in het faciliteren van sociale netwerken. Volgens Rosenberg is dat in veel gevallen noodzakelijk, omdat het netwerk hier lang niet altijd zelf in voorziet.
  7. Zorg voor afstemming met formeel leren. Social learning en cursussen/trainingen kunnen elkaar versterken. Rosenberg beveelt zelfs aan om sociale media te integreren in curricula.
  8. Ontwikkel een lange termijn strategie met betrekking tot een organisatiecultuur waarin kennis delen een belangrijke rol speelt. Dit vereist verandermanagement. Zonder zo'n cultuur beklijven sociale media als leermiddelen echter niet.

Volgens Rosenberg moet social learning bovenal een natuurlijk onderdeel vormen van het dagelijks werk. Bovengenoemde factoren moeten daartoe bijdragen.

Ik voel een heel eind met Rosenberg mee. Wel vind ik dat hij via ingrediënt 5 t/m 7 te veel probeert om social learning te formaliseren. Wellicht is hij bang voor de positie van de opleider bij zelfgeorganiseerd leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hoi Wilfred
    Bedankt voor deze (voor mij) just in time informatie.
    Een betekenisvol doel voor social learning, ik snap dat het gebruik hiervan alleen geen doel is. Kan je een voorbeeld geven van een betekenisvol doel voor social learning?
    Zijn transparantie, delen van dit soort doelen?
    Groet Hester

  2. @hster: Rosenberg bedoelt hier bepaalde doelen die een organsiatie met social learning wil bereiken. Maar het kunnen wat mij betreft ook doelen zijn die een individu met social learning wil bereiken. Bijvoorbeeld: een bedrijf als Apple kan social learning gebruiken om na te gaan welke verbeterpunten gebruikers van een iPad het meest belangrijk vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.