Wat we volgens lerenden van het ‘corona-onderwijs’ moeten meenemen naar volgend jaar

Dankzij de vaccinatiecampagne daalt het aantal ziekenhuisopnamen en besmettingen als gevolg van Covid-19 gelukkig sterk. Dat betekent dat jongeren na de zomervakantie waarschijnlijk weer “gewoon” middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs kunnen volgen. eCampus News doet in dit kader verslag van een enquête onder studenten: welke  verwachtingen hebben zij van het onderwijs dat zij na de zomer weer gaan volgen?

Opmerking vooraf: het onderzoek is uitgevoerd door het ed tech bedrijf TopHat, onder 3052 studenten (bijna de helft eerstejaars). TopHat kiest een economische invalshoek, maar heeft ook oog voor zaken als betrokkenheid. Je vindt het rapport van TopHat hier.

De belangrijkste bevindingen zijn:

  • Tachtig procent van de ondervraagde studenten vindt dat de kosten van het collegegeld niet opwegen tegen de leerervaring van het afgelopen jaar. De kwaliteit van het online leren is in de loop van de tijd niet verbeterd. Vijfenveertig procent voelde zich gemotiveerd en betrokken. Problemen met financiën en de geestelijke gezondheid (depressies, eenzaamheid) lijken hierop van invloed te zijn. Deze problemen worden onder meer veroorzaakt doordat studenten niet meer uit konden gaan, veel minder contacten hadden met leeftijdsgenoten, etc. In de loop van de coronacrisis zijn studenten ook meer gaan klagen over gebrekkige internettechnologie en online leermaterialen.
  • De studenten waarderen de flexibiliteit van online leren op afstand. Zij kijken uit naar face-to-face onderwijs, maar de meesten willen ook elementen van online leren behouden. Denk daarbij aan de mogelijkheid om te kunnen kiezen aan online deelnemen aan onderwijsactiviteiten of aan het kunnen beschikken over opnames van colleges.
  • De aanwezigheid van docenten is volgens de respondenten belangrijk voor een waardevolle leerervaring. Daarbij gaat het om het geven van begeleiding en feedback, en voor het bevorderen van verbondenheid en gemeenschap (discussies en interacties bevorderen). Studenten willen ook na de coronacrisis gebruik blijven maken van online applicaties voor interactie. Ook willen zij onder meer gebruik blijven maken van toepassingen zoals chat en peilingen tijdens colleges en interactieve boeken.

Het perspectief voor het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs van de (nabije) toekomst is inderdaad technologie ondersteund onderwijs dat bestaat uit een mix van online en face-to-face leren, waarbij leertechnologie op een doordachte manier wordt gebruikt voor het faciliteren en versterken van actief en interactief onderwijs.De docent speelt hierbij een belangrijke rol.

Hoe die mix er concreet uit zal gaan zien, is van veel factoren afhankelijk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.