We are the people: wie maakt een Nederlandse versie?

Onlangs schreef ik over de trailer van de film We are the people van Lord David Puttnam. Naar aanleiding van deze blogpost bood Jan Lauwrens Haisma (@haisma) van onderwijsadviesbureau OABDekkers mij via twitter een DVD aan (omdat ik mijn passie voor onderwijs online deel). Gisteravond heb ik de 1 uur en 17 minuten durende film, met de prachtige titelsong Youth of Today van Amy MacDonald, bekeken. Indrukwekkend!

De film laat zien dat het huidige onderwijssysteem jongeren onvoldoende voorbereidt op de vraagstukken van de 21ste eeuw. Bovendien houdt het onderwijs onvoldoende rekening met de grote diversiteit onder jongeren, bijvoorbeeld wat betreft talenten, leervoorkeuren en ambities.

In de film staan vijf heel verschillende jongeren centraal. De ene jongere doet het goed binnen het bestaande onderwijssysteem, terwijl anderen buiten de boot vallen. Zoals de jongen die niets heeft met theorie, maar wel handig is als het gaat om lassen of stucadoren (en dat ook leuk vindt).
De portretten worden afgewisseld met interviews met onderwijsexperts, die onder meer aangeven:

  • dat veel jongeren, die mislukt zijn binnen het onderwijs, toch maatschappelijk succes kunnen hebben
  • dat je weliswaar met vallen en opstaan al doende kunt leren, maar dat het onderwijs er eigenlijk voor is om jongeren voor te bereiden op de maatschappij

Dat lijkt een tegenstrijdige boodschap, maar is dat volgens mij niet. Wat kan het onderwijs bijvoorbeeld leren van zelfgeorganiseerd leren?

Ongeveer halverwege kantelt de film, en verkennen de samenstellers wat het onderwijs kan doen om te verbeteren en vernieuwen. De rol van ICT komt aan bod, bijvoorbeeld om de muren van de school te doorbreken. Er wordt aangegeven dat we creativiteit binnen het onderwijs meer moeten waarderen (en niet alleen basisvaardigheden zoals taal en rekenen). Ook besteedt de film aandacht aan één van de verworvenheden van het Nederlandse middelbaar beroepsonderwijs: het onderscheid tussen de beroepsopleidende leerweg (gemiddeld minimaal drie dagen per week naar school, maximaal twee dagen per week praktijkleren) en de beroepsbegeleidende leerweg (vier dagen per week werken, één dag naar school). Tot mijn grote verrassing kwam daarbij ROC Nijmegen prominent in beeld!

Verder presenteert de film een Iederwijs-achtige school als goed voorbeeld. Opvallend daarbij is dat deze school leerlingen – en met succes- wel voorbereid op nationale examens. Maar men stelt vooral de leerling centraal, en geeft hem en haar veel autonomie.

Cruciaal is de rol van de docent. Het belang van begeleiding door docenten wordt sterk benadrukt. Tegelijkertijd wordt aangegeven dat een ander onderwijssysteem wel eens andere eisen zou kunnen stellen aan onderwijsgevenden. Meer Type I en minder Type X docenten, zou Daniel Pink stellen. Een Amerikaanse docente laat bijvoorbeeld zien hoe het moet. Zij benadert leerlingen louter positief. Zij streeft er naar dat leerlingen zich welkom en thuis voelen, en deelt veel complimenten uit en zelfs -en dat ging me wat ver- knuffels aan zestienjarigen.

Ik had verwacht dat deze film zich op de Britse situatie zou concentreren. De makers hebben echter de halve wereld rond gereist, zo blijkt ook uit de aftiteling. Toch hoop ik dat er een Nederlandse variant wordt gemaakt van dit bijzondere document. Wie neemt de handschoen op?

Rest mij Jan Lauwrens Haisma (@haisma) hartelijk te danken voor deze DVD.

Ter inspiratie hier nogmaals de trailer:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ik heb net een bericht gestuurd dat ik de DVD (ook) heb, voordat ik deze post las. Niet meer nodig dus :-).
    Ik merk dat ik wel wordt geprikkeld door je uitdaging aan het eind: wie wil de NL versie maken? Dat lijkt me heel interessant! Heb wel enige ervaring met documentair filmen, maar niet als zelfstandige. Zijn er anderen die geinteresseerd zijn om hierover eens samen te gaan zitten?

  2. @Lilianne Buckens: nogmaals dank voor het aanbod. Ik heb alleen als opdrachtgever ervaring met korte spotjes (lang geleden). Volgens mij komt hier veel bij kijken. Maar ik wil er wel over meedenken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.