Webinar activerende didactiek bij technology enhanced learning

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding van Fontys een webinar verzorgd over activerende didactiek en technology enhanced learning. Verder ben ik ingegaan op TPACK voor het ontwerpen van onderwijs of opleidingen met ICT.

Hoofddocent Marcel de Leeuwe gebruikt sinds kort de applicatie Zoom, in plaats van Adobe Connect. Daarom mocht ik gisteravond ook voor het eerst werken met Zoom. Uiteraard bereid je zo iets normaliter ruim van tevoren voor –practice what you preach– maar door allerlei omstandigheden -zoals mails die ergens in cyberspace zijn blijven hangen- was dat er niet van gekomen. Niets menselijks is Marcel en mij vreemd.

De voorbereidingstijd bedroeg daarom ongeveer een kwartier, maar eerlijk gezegd had ik Zoom binnen tien minuten na de start behoorlijk onder de knie (één instellingsoptie ben ik nog niet tegen gekomen). Het scheelt als je ervaring hebt met verschillende applicaties voor webinars (Adobe Connect, Vitero, Elluminate, BlackBoard Collaborate, BlueJeans, Ustream in combinatie met OpenU; Google Hangouts en met name Skype gebruik ik voor online conferencing).

Zoom werkt via de browser, al moet je een programmaatje installeren om er gebruik van te kunnen maken. Bij Zoom kun je je scherm delen, deelnemers laten chatten (privé en publiek), elkaar zien en horen (al vragen we deelnemers om hun microfoon uit te zetten om ‘rondzingen’ te voorkomen). Verder kun je peilingen gebruiken en deelnemers aantekeningen laten maken op het scherm. Ik heb deelnemners diverse vragen gesteld die zij via chat hebben beantwoord. Verder heb ik deelnemers via annotatietools laten reageren op opdrachten. De vraag ‘geef op de kaart aan van waaruit je deelneemt’ wees uit dat één deelnemer vanuit Dubai participeerde. Ik heb de deelnemers ook een meer uitgebreide opdracht gegeven waar zij over moesten nadenken om vervolgens via de chat te reageren.
De applicatie Zoom is me functioneel goed bevallen. Uiteraard zijn er ook andere criteria bij het maken van een afweging. Daar heb ik me verder nog niet in verdiept. De applicatie Vitero vind ik overigens functioneel krachtiger.

Inhoudelijk ben ik ingegaan op het belang van actief leren. We zetten ICT vaak te zeer in voor passief leren. Dat leidt echter niet tot heel effectief leren. Bij actief leren hanteer je leeractiviteiten die vooral de hersens aan het werk zetten, die je uitdagen om leerstof actief te verwerken. Daarbij kun je allerlei vormen van interactie gebruiken:

  • Interactie tussen lerenden (denk aan peer feedback op reflecties).
  • Interactie tussen lerenden en de docent (denk aan een online begeleidingsgesprek)
  • Interactie tussen lerenden en content (denk aan formatief toetsen met automatische feedback).

TPACK is dan één van de hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij het ontwikkelen van ‘blended learning’ waarbij actief leren een belangrijke rol speelt. Het viel me op dat één van de deelnemers TPACK heel goed kende, en de overige deelnemers eigenlijk nog nooit van dit model hadden gehoord.

Aan de hand van de opdracht

Bedenk online leeractiviteiten die jongeren helpen zich te oriënteren op ontstaansgeschiedenis van het socialisme.

zijn deelnemers aan de slag gegaan met TPACK. Daarbij viel het me onder meer op dat veel deelnemers geneigd zijn om jongeren te laten beginnen met het zoeken van informatie over deze ontstaansgeschiedenis. Veel jongeren hebben echter nog weinig voorkennis. Vrij laten zoeken is dan niet heel effectief.

Ik had de deelnemers ook beloofd meer bronnen te geven die hen kunnen helpen bij het toepassen van TPACK:

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.