Webinar TPACK en activerende didactiek

Vanavond heb ik via de applicatie Vitero een webinar verzorgd over het werken met het TPACK-model en activerende didactiek. Deze blogpost gaat in op de opzet en de gebruikte bronnen.

Het webinar vond weer plaats in het kader van de Post HBO-opleiding e-learning van Fontys. We hebben dit keer Vitero gebruikt als omgeving (met dank aan Timo Bleeker van Blended Communication voor het faciliteren). Vitero is een vrij nieuwe applicatie voor synchroon leren. Ik heb er eerder over geblogd.

Ik heb deelnemers vooraf gevraagd om onderstaande video te bekijken.

TPACK 101 from Clare Kilbane on Vimeo.

Ik heb deelnemers vanavond eerst gevraagd aan te geven waar zij zich bevinden. Vervolgens zijn we kort ingegaan op Vitero.

Daarna heb ik twee meerkeuzevragen gesteld over TPACK, en deelnemers daarna gevraagd omschrijvingen van de onderdelen van het model op het figuur te markeren. Op die manier hebben we het TPACK-model nogmaals doorlopen. Tevens maakten deelnemers hierdoor kennis met enkele interactiemogelijkheden van -in dit geval- Vitero.

Nadat ik TPACK handen en voeten heb proberen te geven, hebben we gewerkt aan een opdracht:

Bedenk online leeractiviteiten die jongeren helpen zich te oriënteren op ontstaansgeschiedenis socialisme.

Vanuit Vitero hebben we een link gedeeld naar een Google Doc waarin deelnemers hebben gewerkt aan die opdracht.

Daarna ben ik ingegaan op activerende didactiek, en vormen van interactie (onder meer via stellingen). Via een opdracht in een Google Doc hebben we voorbeelden van lerende-content interactie geïnventariseerd.

Tenslotte zijn we ingegaan op sterke en minder sterke kanten van TPACK.

Bekijk ook deze infographic en Prezi-presentatie over TPACK.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.