Weinig consensus over belangrijke e-learning trends?

Wat krijg je als je bijna 50 experts vraagt naar de belangrijkste e-learning trends? Heel veel verschillende antwoorden. Kunnen we hier iets uit concluderen?

 9 Top eLearning Trends of 2017
Bron: Bryan Jones,
9 Top eLearning Trends of 2017, http://elearningart.com/downloads/ebook/eLearningArt-ebook-expert-trends-2017-02-23.pdf

Bryan Jones heeft 49 Angelsaksische experts op het gebied van e-learning gevraagd naar hun top drie e-learning trends voor 2017. Ze mochten ook commentaar toevoegen. Het resultaat is een blogpost met infographic en een elektronisch boek (of eigenlijk een Powerpoint-presentatie in PDF0-formaat).

Het jaartal 2017 mag je uiteraard niet al te letterlijk nemen aangezien trends zich altijd over een langere periode voltrekken. Uiteindelijk leidt deze exercitie tot een top 10, met ‘good old’ mobile learning op 1, micro-learning op 2 en het gebruik van video op 3. De andere trends uit de top tien vormen ook geen verrassing. Wat mij wel verrast is het volgende:

  • De belangrijkste trend wordt door slechts 37% van de experts genoemd. Dit duidt m.i. op weinig consensus over wat daadwerkelijk de meest belangrijke trends zijn.
  • Heel veel trends worden door slechts een enkele expert genoemd. Dit kan er op duiden dat er heel veel speelt op het gebied van e-learning, dat experts het inderdaad niet met elkaar eens zijn en/of dat de meesten een wel erg specifieke focus hebben. Wellicht zul je toch een andere onderzoeksmethodiek moeten hanteren om trends te inventariseren, dan het bevragen van experts naar hun top 3.

In hun commentaren wijzen de experts ook op nieuwe ontwikkelingen die met fraaie ‘buzz-words’ worden geïllustreerd zoals Spontaneous Learning Systems (SLS) of subscription-based learning.

Er zitten overigens ook originele commentaren in. Bijvoorbeeld

  • Over de waarde van esthetica, relevantie en originaliteit van Connie Malamed.
  • Stephen Downes die VR en blockchain betitelt als een modeverschijnsel (wat ik niet durf te stellen).
  • Lesley Price die vindt dat we ons te veel richten op trends.
  • Of Laura Overton die wijst op een ‘performance gap’ op het gebied van Leren en Ontwikkelen. Ook bekritiseert zij de vooringenomenheid van e-learning experts met technologische trends.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Hi Wilfred, nummer 6 Elearning Decline begrijp ik niet helemaal? Wat is jouw mening? In de PDF van Bryan Jones staat een notitie bij dit onderwerp: “Includes a shift to what we use in our personal lives (YouTube, etc.), parity with new tools & technology, and the move to new models & skills.”. Wat wordt er bedoelt met Elearning Decline? Dat Elearning niet alleen in huis (stand alone) plaatsvindt? Maar geintegreerd is op de werkvloer? Of overal (learning on the go in het OV?)? Ik vind het woord ‘decline’ niet op zijn plaats, of ligt dat aan mij?

  2. Mooie samenvatting. Scheelt leeswerk.

    Natuurlijk verschillen de experts van mening. Het is een divers veld en zeker in t onderwijs loopt de content nog achter. De instrumenten zouden de inhoud moeten volgen en niet andersom.

    Symbaloo (lesplan
    ) en de wiki gaan de hit vormen. Zeker weten, dat is overal buitenom en dus binnendoor.

    Wanneer gaan we leren als werken zien. Dan kunnen we gewoon gaan samenwerken in de klas of met de beginners. Net als in t echte werk. Waarom moeilijk doen als t samen kan.

    Ik wil n wereldwijd leraren leernetwerk opzetten. Hulp bij contacten of soortgelijke initiatieven zijn welkom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.