Weinig “compliance-based” (t)e-learning

Ik heb vandaag flink gewerkt aan een artikel over (t)e-learning in het midden- en kleinbedrijf (in het kader van een onderzoeksproject). Eén van de "drivers" voor het MKB om aan "formeel leren" te doen, is omdat het moet. Medewerkers moeten cursussen en trainingen volgen omdat de wetgever dit voorschrijft (denk aan bedrijfshygiëne) of omdat een leverancier dit vereist (dat is binnen de automobielbranche bijvoorbeeld gebruikelijk; compliance-based learning).

ICT wordt hierbij nauwelijks ingezet.  Mijn collega’s en ik hebben niety onderzocht waarom. Maar volgens mij is hiervoor een aantal redenen.

In de eerste plaats hebben mogelijk ontwikkelkosten in relatie tot schaalgrootte hier mee te maken: het is waarschijnlijk relatief duur om de vaak specifieke inhoud van deze cursussen om te zetten in online aanbod, voor een relatief kleine doelgroep. Een tweede mogelijke reden is ook dat opleiders het nut niet inzien van ICT ten behoeve van het leren. Dit is een barrière voor het gebruik van ICT binnen het onderwijs. Wellicht ook bij "compliance-based" learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.