Welke bekwaamheden kunnen niet geautomatiseerd worden?

De computer heeft de afgelopen decennia diverse werkzaamheden geautomatiseerd. Artificiële intelligentie zal de komende jaren ook vormen van ‘kenniswerk’ gaan automatisering. Een aantal bekwaamheden zullen echter niet snel ingevuld worden door robots. Werkgelegenheid, waarbij deze bekwaamheden erg belangrijk zijn, zal daarom niet snel verdwijnen.

Dat stellen Adam J. Gustein en John Sviokla in de Harvard Business Review. Volgens deze auteurs kunnen de volgende bekwaamheden niet geautomatiseerd worden:

a) Communicatieve vaardigheden
Daarbij doelt men op het vertellen van boeiende verhalen, waarbij verhaallijnen en feiten, retoriek en wetenschap samen komen, emoties oproepen en anderen aanzetten tot actie. Robots kunnen in zekere mate communiceren, maar niet op deze manier.

b) Content oftewel vakinhoudelijke expertise
De dynamiek van een vakgebied kun je niet via Google vinden. Daarbij gaat het ook om reputatie. De auteurs stellen:

Again, it is those with a combination of expertise and the ability to move new knowledge forward who will stay ahead of the robots.

c) Context
Computers zijn slecht in het herkennen van context waarbinnen iets opereert. Je moet de context kennen om belangrijke beslissingen te nemen. Bij creatieve innovatie is dat bijvoorbeeld het geval. Binnen contexten kun je vakinhoud ook beter begrijpen en er betekenis aan ontlenen.

This type of contextual understanding shows that you have a knowledge of the dynamics of a business’s position and is very hard for even the best robots to grok.

d) Om kunnen gaan met emoties en emotionele gevolgen
Meningen worden gevormd door de ratio, maar het is de emotie die aanzet tot actie. Aldus Gustein en Sviokla. Besluitvorming vindt ook deels plaats op basis van emoties. Je moet emoties herkennen, met succes interventies plegen binnen situaties waarbinnen emoties een belangrijke rol spelen, en je kunt anderen overtuigen op basis van emoties.

e) Doceren
Doceren vereist vaak het begrijpen van de context van de ontwikkeling van een persoon. Daar heb je docenten en coaches voor nodig. Evenals voor het inspireren van mensen. Je hebt ook mensen nodig die tekorten op het gebied van kennis en vaardigheden kunnen identificeren en bespreken.

f) Connecties aangaan en onderhouden
Sociale media spelen een belangrijke rol bij netwerken. Maar het zijn mensen die de vorm en teneur van verbindingen tussen mensen gestalte kunnen geven. Daarbij gaat het ook om zwakke verbindingen tussen mensen.

g) Ethisch kompas hebben
Als computers een grotere rol gaan spelen, wordt ethiek en het maken van morele afwegingen belangrijker. Beslissingen op basis van morele afwegingen kunnen niet worden genomen door robots.

The more we leverage human talent with machines, the more important it will be to have leaders who not only recognize but embrace the great moral dilemmas that organizations face.

Ik ben het eigenlijk erg eens met wat deze auteurs stellen.
Bij effectieve communicatie spelen bovendien bepaalde non-verbale aanwijzingen een belangrijke rol. Communicatie verloopt meestal niet geprogrammeerd. Experts met verdiepende kennis zullen ook niet snel worden vervangen, met name omdat zij zaken ook in hun context kunnen beschouwen, morele afwegingen kunnen maken en op basis daarvan beslissingen kunnen nemen. Robots kunnen bijvoorbeeld op het gebied van doceren een deel van de werkzaamheden overnemen, maar niet alle werkzaamheden. Het aangaan van een relatie met lerenden is daar een voorbeeld van. Technologie faciliteert daarbij en kan interacties versterken. Maar niet meer dan dat.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.