Werkbezoek Cambridge ESOL

Gistermiddag ben ik met de vertegenwoordigers van ROC Eindhoven, Leeuwenborgh Opleidingen en Fronter Nederland op werkbezoek gegaan bij Cambridge ESOL. Dit is een examineringsinstituut dat wereldwijd examens afneemt die toegang geven tot Britse Universiteiten. Dat doen zij bijvoorbeeld in opdracht van grote financiële instellingen en verzekeringsbedrijven. Daarbij gaat bijvoorbeeld om Engels voor anderstaligen of Cambridge Financial English.
Cambridge ESOL heeft jaarlijks drie miljoen examenkandidaten en 450 medewerkers (waarvan er 70 in het buitenland werken). Hun slogan is: "
Linking Learning and assessment"
.

Geen elektronische examens

Ik was erg benieuwd hoe dit exameninstituut Fronter zou inzetten. De toetsapplicatie van Fronter is namelijk in meerdere opzichten vrij eenvoudig van aard (hoewel deze sterk in ontwikkeling is). Gilde Opleidingen gebruikt daarom voor elektronisch toetsen nog steeds het meer geavanceerde Questionmark Perception.

Wat bleek echter: Cambridge ESOL gebruikt Fronter -noch een andere toetsapplicatie- voor online examineren. Examineren gebeurt face-to-face. Men gebruikt Fronter vooral voor professionalisering van examinatoren, quality assurance medewerkers en de sales staf. Zij hebben zo'n 25 duizend gebruikers in Fronter.

Blended learning

Voorheen vond die professionalisering plaats door DVD's te maken, die naar de studenten werden gestuurd. Nu gebeurt professionalisering via hoofdzakelijk blended learning (75% online, 25% lokaal). Het materiaal van het face-to-face gedeelte is ook in Fronter te vinden. Verder is ook ondersteunend materiaal voor docenten in Fronter opgenomen. Elke zes maanden wordt een cursus herzien, o.a. op basis van veranderende wet en regelgeving.

Een voorbeeld is een cursus Oral Excaminers and writing. Examinatoren in opleiding zien hierin onder meer video's van gesprekken tussen taalstudenten en hun beoordelaars. Zij krijgen eerst te zien wat de uitslag is van de mondelinge taalvaardigheid van de taalstudent. Vervolgens krijgen zij nieuwe video's te zien. Op basis van de video moeten zij de taalstudent zelf scoren. Vervolgens krijgt men feedback op het resultaat (bijvoorbeeld dat men een kandidaat te vriendelijk heeft beoordeeld).
De examinatoren in opleiding worden via een drie puntsschaal beoordeeld. Daarbij wordt geen punt gegeven maar bijvoorbeeld het oordeel 'unsatisfactory'. Deze oordelen corresponderen 'onder de motorkap van Fronter' met een cijfer (100, 10, 1).

Structuur Fronter

Wat betreft Fronter-applicaties is binnen de online cursussen vooral gebruik gemaakt van het individuele leerpad en van SCORM-packages die in een aparte auteursomgeving zijn ontwikkeld. Het individuele leerpad is een didactisch krachtige, maar bewerkelijke functionaliteit binnen Fronter waarmee lerenden leerstof krijgen aangeboden op basis van persoonlijke acties.

De structuur in Fronter is gebaseerd op de organisatie van Cambridge ESOL. De cursussen die men aanbiedt zijn leidend voor de inrichting van de groepen en ruimtes. Er is discussie over wat je moet decentraliseren en wat je centraal moet doen. Docenten maken bijvoorbeeld zelf geen ruimtes aan, maar kunnen wel binnen een ruimte eigen materiaal uploaden en gebruiken (naast of in plaats van centraal aangeboden materialen voor de face-to-face bijeenkomsten). Onder de motorkap kent Fronter bij dit instituut de volgende indeling:

  • 01 Groups
  • 02 Policy Groups
  • 03 Fronter resources
  • 04 Corridors and rooms

Hierbij valt op dat (nog) geen gebruik wordt gemaakt van het automatisch aanmaken van groepen en ruimtes op basis van een geautomatiseerde import van gebruikers (waar Gilde Opleidingen wel gebruik van maakt). Het toevoegen van gebruikers aan Fronter en het toegang geven van gebruikers tot ruimtes in Fronter gebeurt bij Cambridge ESOL nog volledig handmatig (er wordt wel gekeken naar automatisering hiervan). Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de structuur van dit instituut aanmerkelijk eenvoudiger is dan de structuur van een regionaal opleidingencentra met z'n locaties, opleidingen, projecten, modules, niveaus, mutaties (o.a. op basis van wisselingen tussen opleidingen). Ondanks dat Gilde Opleidingen veel minder gebruikers heeft dan Cambridge ESOL is de complexiteit een stuk groter. En dat zie je terug in de structuur van Fronter.

Andere wetenswaardigheden

  • Tijdens het werkbezoek is ook in gegaan op de didactische visie van Cambridge ESOL (ESOL's approach to blended learning). Dit instituut gaat er bijvoorbeeld van uit dat lerenden de voortgang van hun leerproces kunnen volgen: het aanmaken van bookmarks en een 'kruimelpad' binnen een elektronische leeromgeving vindt men belangrijk. Ook stellen zij dat feedback studenten naar het goede antwoord moet leiden. Het goede antwoord wordt dus niet zo maar gegeven. Daarnaast moet feedback betekenisvol voor lerenden zijn. Ze brengen ook in kaart wat voor leerstijl de student heeft. En hoe je dan door een cursus heen moet gaan. Hun ambitie is om cursussen automatisch aan te passen aan leerstijlen.
  • Bij de start van een cursus verschijnt de optie "
    Check your browser settings before you run the course
    " te zien. Studenten merken dan onder meer vaak dat pop ups worden geblokkeerd. Deze optie scheelt vragen voor de helpdesk.
  • De administrator van Cambridge ESOL heeft veel gestoeid met parameters van flash bestanden, zodat filmpjes op een goede manier ingebed kunnen worden in cursussen.
  • Cambridge ESOL maakt eigenlijk geen gebruik van Elluminate (waarmee je virtuele bijeenkomsten kunt organiseren). Zij beschikken ook over WebEx, die zij gebruikersvriendelijker en stabieler vinden (WebEx maakt gebruik van internet en telefoon, niet van 'voice over IP'). Ook kun je bij Elluminate opgeslagen sessies niet gratis downloaden en hergebruiken. De mensen van Cambridge ESOL gaven overigens aan dat virtual classrooms voor taalcursussen niet meer dan tien studenten zouden moeten bevatten (voor andere leerdoelen kan de groepsgrootte omvangrijker zijn).
  • Cambridge ESOL vindt de manier waarop Fronter omgaat met data van SCORM-packages beperkt (met name de rapportagemogelijkheden).

Tot slot

Al met al een zinvol werkbezoek. Ik had vooraf een andere voorstelling van de wijze waarop Cambridge ESOL Fronter zou gebruiken. Cambridge ESOL is een omvangrijke en enthousiaste Fronter-gebruiker die laat zien hoe je volwassenen via blended learning binnen Fronter kunt bijscholen. Zij hanteren daarbij een redelijk instructiegerichte didactiek, waarbij doordachte manier van feedback een belangrijke rol speelt. Fronter is cruciaal voor hun 'core business'. Wat betreft structuur zijn zij niet te vergelijken met een regionaal opleidingscentrum. Hun didactiek past ook niet helemaal bij de leerdoelen van het middelbaar beroepsonderwijs. Wel laten zij zien hoe je de relatie tussen didactiek, vakinhoud en technologie op een goede manier kunt vormgeven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.