Wetten van menselijk gedrag in een professionele leergemeenschap

Tachtig procent van de uitkomsten wordt veroorzaakt door twintig procent van de factoren. Zo luidt één van de toepassingen van het Paretoprincipe. Rob Jacobs heeft deze 'wet', samen met zeven andere wetten van menselijk gedrag, losgelaten op communities waarin professionals leren. In het geval van het Paretoprincipe levert dan 20% van de leden 80% van de bijdragen.

Een aantal wetten kende ik al (zoals het Peter Principle), anderen waren nieuw voor mij. Bijvoorbeeld de wet van Maes-Garreau. Toegepast op professionele leergemeenschappen impliceert deze wet:


technology will one day make the work of the Professional Learning Community so much easier.


Maar de leergemeenschap bestaat niet meer als dit stadium is bereikt.

In deze blogpost van Rob Jacobs klinkt cynisme door over het functioneren van een leergemeenschap van professionals. Hij eindigt echter hoopvol:


And remember, all laws are meant to be broken.


Uiteraard kun je deze wetten ook los laten op andere organisaties. Een school, om maar wat te noemen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.